תמונות מעמק הבכא – הטור של ענת גרי-לקריף

אי אפשר לבקר ברמת הגולן מבלי לפקוד את עמק הבכא ובו אתר ההנצחה המרשים והמטלטל המנציח את הלוחמים שלחמו ונפלו בהגנה על המולדת.בשבילנו מסמל המקום את עוז הרוח, את הנחישות והגבורה של לוחמי צה"ל לדורותיהם.
 עצרנו. 
השקפנו על העמק השקט הנפרש לרגלינו מכאן ועד בואכה קוניטרה, הבטנו בכרמים הירוקים שנשתלו באדמתו, הקשבנו להסברים המוקלטים ולרחש הרוח המנשבת בין העצים. ליד כל אחד מהם מצויין שמו של אחד הנופלים בקרב שהתחולל במקום והשמות מונצחים גם על האנדרטה ועל לוח האבן. וכשהרוח נושבת חזקה ופראית, אפשר לעמוד שם בשקט ולנסות לדמיין את שהתחולל במקום, לנסות לשמוע באוזני הדמיון את הקולות מאז ולזכור…
 
עמק הבכא המכונה גם פתחת קוניטרה או פתחת קוניטרה צפון, מציין את האזור שבו דיוויזיה 7 של הצבא הסורי ניסתה להבקיע אל תוך שטח רמת הגולן במלחמת יום כיפור. אזור זה נפרש מעט מצפון לעיר הסורית הנטושה קוניטרה ועד לתל חרמונית בצפון.
קרב עמק הבכא היה אחד מקרבות הבלימה כנגד התקפות הצבא הסורי בימיה הראשונים של מלחמת יום הכיפורים. בקרב זה ניסו כוחות שריון וחי"ר סורים, שנהנו מעדיפות מספרית גדולה, להבקיע את קו החזית בצפון רמת הגולן. הקרב בעמק הבכא החל מיד עם פרוץ המלחמה, כחלק מההתקפות הסוריות הכוללות לכל אורך החזית. בחסות הפגזה ארטילרית כבדה נעו הסורים מערבה, במטרה לחצות את תעלת הנ"ט ולפרוץ את מערכי ההגנה של צה"ל (המידע נלקח מויקיפדיה).
 הסוף ידוע. 
הצבא הסורי העצום הובס על ידי קומץ לוחמים עזי נפש שלא נטשו את הקו ונלחמו עד הפגז האחרון.

אמנות ישראלית
עמק הבכא , צילום: ענת גרי לקריף
צילום: ענת גרי לקריף
אמנות ישראלית
צילום: ענת גרי לקריף
אמנות ישראלית
אנדרטת עמק הבכא של גדוד 77 לזכר הנופלים בקרב. האנדרטה משקיפה על העמק שבו הקרב התרחש. צילום: ענת גרי לקריף
אמנות ישראלית
צילום: ענת גרי לקריף