עמוס נחום צלם תת ימי

עמוס נחום השגריר של ענקי האוקיינוס (ראיון)

צלם טבע וחוקר ימים עמוס נחום
צילום: עמוס נחום

כשאתם שומעים את המילה "מלתעות" איזו תמונה עולה בראשכם? למרבית האנשים תעלה התמונה של הכריש האימתני והמפחיד מהסרט "מלתעות" הידוע. צלם הטבע וחוקר הימים עמוס נחום רואה בסרט לא יותר מפבריקציה, בדיה ושקר אודות יצור ימי זה. הסרט מבחינתו יצר מפלצת שאינה באמת קיימת במציאות. כך הוא מתייחס לכל חיות הגדולות השוכנות באוקיינוס. לפני כארבעה עשורים הוא שם לו למטרה לחקור, ללמוד ולצלם את היצורים הגדולים החיים במצולות. לספר את הסיפור שלהם על ידי צילום ודרכו לשנות תפיסת עולם שטבועה בכולנו ואינה נכונה. תוך סיכונים עצומים הוא מביא את התמונות המרהיבות שאף צלם אחר לא מצליח לעשות מה שהופך אותו לצלם התת ימי הטוב ביותר בעולם. לפניכם הראיון. 

מה משך אותך לראשונה לצלם דווקא מתחת למים?

בהתחלה זו הייתה ההרפתקה, האתגר והשמחה בלגלות עולם חדש. מאוחר יותר למדתי שזה הטיפול שלי מהפוסט טראומה של המלחמה בשנת 73'. לקחתי חלק בקרבות החווה הסינית סמוך לתעלה, זה היה סיוט עבורי. כבר לפני השירות הצבאי עבדתי כצלם עיתונאי וזמן קצר לאחר שירות החובה עסקתי בצילומי אופנה עם בן לאם האגדי. בשנות ה -80 הבנתי שאני חייב לפתח סגנון משלי (כמו בכל עסק אחר) כדי להצליח. שמתי לב לחוסר הכבוד והפחד שיש לאנשים כלפי החיות הענקיות של האוקיינוס החלטתי שעליי להפיג את המיתוס אודות חיות הבר המסוכנות כביכול וזאת ידעתי שאעשה באמצעות החברה הטובה ביותר שלי -המצלמה. 

עמוס נחום צלם תת ימי
צלם טבע וחוקר ימים עמוס נחום

מה מרתק אותך בצילום מתחת למים?

האוקיינוסים מסביב הם פי 2.5 גדולים יותר מכל היבשות יחד. קיימת בורות גדולה סביב נושא האוקיינוס, חוסר הבנה ופחד לא מוצדק ממנו. האוקיינוס מספק לי שקט, כי צבעי האוקיינוס הם שקטים ושמחים. האוקיינוס נשא אותי, תמך במשקל שלי,  ונותן לי תחושת חופש תמידית, באוקיינוס יש אין סוף אפשרויות, נופים חדשים של חיות בר,השראה ולמידה אינסופית.  ככל שלמדתי יותר כך צללתי לעומק בחקירותיי, סקרנות החקר שלי לקחה אותי לכל אזור בעולם בו יש מים ויצורים ענקיים. הצילום תחת המים מאפשר לראות וללמוד על תרבות אחרת, אורח חיים אחר, ודרכים נוספות להתמודד עם אתגרים על ידי יצירת הרמוניה עם חיות אלו והטבע. ראיתי כי הצילומים שלי והשהייה שלי בבטחה  עם ענקי האוקיינוס יש בכוחם לעורר אנשים לשנות את תפיסת הפחד שלהם מהאוקיינוס ומהחיות הבר שבו, לתמוך ולהגן על האוקיינוס השברירי ובעל החשיבות הרבה.

צלם טבע וחוקר ימים עמוס נחום
צילום: עמוס נחום

איזה סוג של מחקר אתה עושה עבור כל צילום?

בראש ובראשונה אני מחפש את חיות הבר הנמצאות תחת איום ובסכנת הכחדה. אני מתחיל בקריאת סיפורים ישנים, אגדות ומחקרים ישנים וחדשים. אני פונה לקהילות המקומיות ומבקש את התייחסותם ומשווה הערות. אני עוקב אחרי דייגים וציידים מקומיים ועובד בשיתוף פעולה עם אוניברסיטאות וחוקרים. לאחר עיבוד המידע אני קובע לי את היעד ויוצא עם המצלמה וציוד הצלילה לתור אחר אותו יצור ימי. 

כיצד הצילומים שלך יכולים לתורם לעולם המדע?

רוב החוקרים ומנהיגי הקהילות המקומיות חסרות הכשרה וניסיון בצלילה וכיצד להישאר בטוחים מתחת למים – המיומנויות שרכשתי בשירות הצבאי שלי  כגון היכולת לחשב סיכון מול הזדמנויות, מנהיגות, ניווט, והישרדות  כל אלה מאפשרים לי הזדמנות להביא תמונות של העולם מתחת למים, לאשש או להפריך תיאוריות שפותחו במשך שנים ללא כל ביסוס מהשטח. לדוגמא, בשנת 1993 הייתי אחד האנשים הראשונים שצללו עם לווייתני אורקה בנורווגיה, בזמן שהם האכילו מתחת למים – לחוקרים הייתה  רק הקלטת צליל  מתחת למים צליל שנשמע  כמו טריקת דלת, אולם הם לא יכלו להסביר כיצד הצליל הזה נוצר ומדוע. תפסתי את לוויתן האורקה וצילמתי את הפעולה. מכך למדו החוקרים שלוויתן האורקה משתמש בזנב העוצמתי שלו ומטיח אותו בכדור הפיתיון, על מנת לשחרר עשרות דגים ולהאכיל אותם אחד אחד.

 

צלם טבע וחוקר ימים עמוס נחום
צילום:עמוס נחום

איזה צילום היה המאתגר ביותר עבורך ?

מבחינתי המאתגר ביותר היה צלילה עם אמא דובת הקוטב ושני הגורים שלה. תחשוב על זה … למעלה מ -4,000 איש כבשו את האוורסט, 12 אנשים נחתו על הירח. 5 אנשים צללו  עם דוב הקוטב מתחת למים. אני הצלם היחיד בעולם, עם הצילום הייחודי של דוב נקבה בלוויית שניים מהגורים שלה.

עמוס נחום צלם תת ימי
צילום: עמוס נחום

איזה צילום אהוב עליך במיוחד?

לשמחתי יש לי יותר מאחד ולצערי אני לא יכול להסתפק רק באחד … תמונה של זנב הלווייתן הכחול מונח על פני השטח, כריש לבן גדול צולל חופשי ללא כלוב או כריש לבן גדול כשהוא פורץ מהמים, דג חרב עם סרדין בין מקורו, אחרון אך לא פחות מעניין פינגווין ג'נטו מול כלב ים נמר מתחת למים ועוד.

האם קיים  מקום אחד שהיית רוצה לצלם ולמה?

לשמחתי אין מקום אחד במיוחד – בכל חודש בשנה ישנה נקודת זמן אי שם בעולם שצריך להיות שם על מנת לצלם ולשחות עם ענק האוקיינוס של אותו רגע.בשבילי זו זכות גדולה לפגוש את אותו יצור ענק ושהוא מקבל את נוכחותי. 

מה אתה מקווה שאנשים ייקחו מעבודתך?

בשלב זה אני יודע יותר מאשר מקווה – אנשים משנים את המחשבה וההרגשה שלהם לגבי האוקיינוס, אנשים  יותר מגנים על האוקיינוס ומדברים עליו במונחים חיוביים. אנשים הופכים להיות מודעים יותר כשהם מצטרפים למסעות שלי, לומדים מהמפגשים שלי לעשות את אותו הדבר ומפיצים את החווייה וההתרגשות בקרב החברים, המשפחה והעמיתים לעבודה.

אילו צלמים מתחת למים (בעבר או בהווה) נותנים לך השראה?
ישנם צלמים ויוצרים מדהימים – פיל ניקלין, דיוויד דאבלט, כריס ניוברט, הווארד הול, סטן ווטרמן ואל גידינג.

חדשות אמנות ותרבות
צילום: עמוס נחום
צילום: עמוס נחום

זכית בפרסים רבים בתחרויות צילום בינלאומיות. מה משמעות ההכרה הזו עבורך?

המשמעות של הזכייה היא שהדרך שבחרתי ללכת בעקבות הלב והתשוקה שלי התגלתה כנכונה כנגד התפיסה המקובלת של  רכישת השכלה גבוהה והרצון להיות דוקטור, עורך דין או מומחה למחשבים. זכייה בפרסים אלו מטרתם שאנשים ילמדו ליהנות מהעולם התת ימי, יאהבו אותו ויגנו עליו יותר ויותר. 

עמוס נחום הוא בעל החברה  BigAnimals Global המוציאה משלחות של צלמים חובבים לצילום בעלי חיים רבים כגון, כרישים, לווייתנים, חתולים גדולים, דובים, כלבי ים, תנינים ואנקונדות כשהמטרה העיקרית של הטיולים הללו היא לאפשר ולסבסד את החקר הימי ואת עולמם של ענקי האוקיינוס. למחפשי ההרפתקאות זו הזדמנות נדירה לצאת עם  BigAnimals Global Expeditions ולהצטרף לקבוצת עילית של יותר מ -3,500 הרפתקנים שחוו מפגשים בלתי נשכחים ומשני חיים עם בעלי החיים המדהימים ביותר בכדור הארץ.

לאתר של עמוס נחום 👈BigAnimals Global Expeditions