ורטיגו בתערוכת וידאו ארט "ליבה" שנוצרה במיוחד למערות בית גוברין

חדשות אמנות ותרבות
צילום: יח"צ רשות הטבע והגנים

חלליה יוצאי הדופן של מערת הפעמון מפתיעים כל פעם מחדש כשמשולבת בהם תערוכת וידאו ארט באוגוסט 2020, מתחם מערות הפעמון הדרומיות, הפך לחלל תצוגת חוץ יוצאת דופן המציג עבודות וידאו-ארט ופיסול. מסלול הטיול הוכשר והוסדר לכניסת מבקרים אחרי שנים רבות שלא אושרה כניסה למערות, השביל הואר בתאורה ממוקדת, בעוצמה ובגוון המונעים זיהום אור ופגיעה בסביבה הטבעית. "התערוכה צורות אנוש" היתה הראשונה להתארח במערת הפעמון וזכתה לסיקור בינלאומי נרחב  והוותה השראה לתערוכות נוספות בעתיד. האומנות העכשווית בחומר משתלבת באופן טבעי  בתוצרי אומנות החציבה ומציגה יצירה משותפת של האדם בעבר ובהווה. להקת המחול ורטיגו מציגה בימים אלה תערוכה ייחודית שנוצרה במיוחד עבור חללי המערה העונה לשם "ליבה". הכוריאורגפית של התערוכה היא נעה ורטהיים שלה קשר עמוק לטבע ולסביבה. אוצרת התערוכה: דורית טלפז.

צילום: יח"צ רשות הטבע והגנים

בתערוכה מוצגים קטעים שנלקחו מעבודת הלהקה, לוקטו וחברו ליצירה חדשה. בכניסה למערת הפעמון מתאפשרת הקשבה ללב ולפעימת כדור הארץ.החשכה במערה מחדדת את החושים והיצירה "ליבה" מתעוררת לחיים, פועמת בלב המערה.מתוך החיבור בין המערה לתנועה, נולדה יצירת מחול רב ממדית המחברת את המבקרים מיד עם כניסתם למערה ומקיפה אותם מכל עבר באמצעות הקרנות ענק על קירות והפינות הנסתרות של המערה, התנועה מרחיבה את גבולות המערה וחוזרת לתוך רחם טבעי ראשוני ממנו התוותה. נעה ורטהיים הכוראוגרפית של "ליבה": "המחול הוא המחולל, ראשיתו של משהו חדש ומרגש, רעיון של יצירה מקורית אשר גדל, מצמיח ענפים ומתפתח למהות אשר פורצת את גבולותיו. מהות אשר מגלמת בתוכה את העבר, ההווה והעתיד. תנועה אינסופית שיכולה להתחיל מכל מקום ומכל אחד או אחת, למצוא את דרכה ולתפוס צורה גשמית או רוחנית – מקום להיות בו ולהשתייך אליו, תרבות שאפשר לחקור ולקחת בה חלק, הזדמנות ללמוד וללמוד, ליזום, לאלתר, להגדיר ולחלוק עם אחרים. המחול הוא דרך חיים. בתנועה".

חדשות אמנות ותרבות
צילום: יח"צ רשות הטבע והגנים

להקת המחול ורטיגו יוצרת אמנות עכשווית בעלת נגיעה חברתית וקהילתית חזקה הבאה לקרב בין אנשים באמצעות שפת הגוף הרבה מעבר לגבולות המחול. תנועה המבקשת לעורר השראה אמנותית וסביבתית ולעודד מעורבות מתוך תחושת אחריות. מאז הקמתה, בשנת 1992 על-ידי בני הזוג נעה ורטהיים ועדי שעל, מציגה הלהקה רפרטואר עשיר ומגוון של יצירת מקור הזוכה להערכה רבה בקרב אנשי המקצוע והקהל הרחב בארץ ובעולם. לורטיגו שני מרכזים המשלימים לישות אחת: ורטיגו ירושלים וכפר אמנות אקולוגי בעמק האלה.

עוד על להקת ורטיגו באתר: www.vertigo.org.il

חדשות אמנות ותרבות
צילום: יח"צ רשות הטבע והגנים

"ליבה" מופע מחול במערת הפעמון בגן הלאומי בית גוברין- מרשה

אוגוסט -אוקטובר 2021 

כוריאוגרפיה: נועה ורטהיים
וידיאו ארט: אלעד דבי
עורך: גל קציר
אוצרת התערוכה: דורית טלפז