תערוכה ייחודית בבית גוברין – "צורות אנוש" של האמן איוו ביזיניאנו (Ivo Bisignano)

האמן איוו ביזיניאנו (Ivo Bisignano) בתערוכה המשלבת עבודות פיסול ווידאו ארט במערות הפעמון בגן הלאומי בית גוברין. השילוב של עבודות האמנות הייחודיות בחללים הקסומים של מערות הפעמון יוצרות תערוכה ייחודית ששווה לראות! ,תערוכה זו היא הראשונה בסדרת תערוכות שיתקיימו באתרי מורשת עולמיים ברחבי העולם ותחבר את טביעת האצבע האנושית בעבר ובהווה. התערוכה פתוחה בימי חמישי ומוצאי שבת ותינעל ב31.7.2021

אמנות ישראלית עכשווית
צילום: גנית פורטוגלי

התערוכה הייחודית הזו היא דוגמה לאופן שבה אמנות יכולה להיות מוצגת לציבור, בחלל לא שגרתי והיכולת של חלל זה להפוך את הביקור לחווייה יוצאת דופן וכל זאת עם ריחוק חברתי הנדרש בימי קורונה. תערוכת היחיד של האמן העכשווי האיטלקי כוללת פסלי עץ בעלי שם של צורות אנושיות, כמו גם יצירות אמנות חזותיות ואנימציות מצוירות ביד המשתרעות על הקריירה שלו לאורך עשרות שנים ועד ימינו. התערוכה כוללת שבעה פסלים וחמישה הקרנות וידיאו-ארט שמעולם לא הוצגו על ידי האמן הרב תחומי. גוף העבודה יוצר מתח הרמוני בין עתיק לדיגיטלי והחדשני, הדומם והאנושי. כל אחד משבע הפסלים של 'צורות אנוש' מכיל את האישיות והזהות שלהם, והוקם ברחבי המערה הדרומית ויוצר צירוף יפהפה עם חלליו האורגניים. חמש יצירות הווידיאו של ביסיניאנו כוללות רישומי יד של עורבים שחורים ולבנים, טקסטים ליריים והפניות לאמנות פופ, ויוצרים דיכוטומיה בין אור לצל על פני מערת הגיר. עבודתו של ביזיניאנו מנוגדת באופן לא מודע בין המהלך הדומם, הקבוע והזמני, החי ודומם, לעולם עם שפה מובחנת בפני עצמה. 

אמנות ישראלית עכשווית
צילום: גנית פורטוגלי
אמנות ישראלית עכשווית
צילום: גנית פורטוגלי

התערוכה נולדה מתוך הרצון להעניק לפסלי העץ האמיתיים של ivo bisignano בית זמני בהקשר ארכאי ליצירת אנרגיה סימביוטית בין האלמנטים. הפסלים של bisignano מעוצבים כמונוליטים, וכצורות הבולטות באדמה השייכת לו. האמן מדמיין את הצורות האלה ישנות כמו מחשבות, ומרשימות כמו רוח או גשם. הדיכוטומיה המאוזנת שיצר מזמינה את הצופה לחזות בצורות אלה בהקשר של חלל שהופך ל'מוזיאון 'בפעם הראשונה.

האמן איוו ביזיניאנו, איטלקי יליד סיציליה,  אמן רב תחומי, אדריכל ומעצב הפועל  בלונדון, מילאנו  ובתל אביב. באמנות,  מתעסק ביזיניאנו  ביחסים ובפרופורציות בין אובייקטים והחלל בהשראת כתבי ויטרוביוס ופרופורציות האדם הוויטרובי של ליאונרדו דה וינצ'י. האמן מפסל בחומרים טבעיים (עץ ממוחזר, נייר וקרטון וחלקי מתכת ממוחזרים). דמויותיו המזכירות דמויות אנושיות מעולמות קדומים והוא משלבם בסרטי אנימציה מרהיבים (שזיכו אותו בפרס יוקרתי של מרכז פומפידו בפאריס ומוצגים בחללים שונים ברחבי העולם).כמו חלום קורם עור וגידים, מצליח האמן להמחיש חזיונות מעולמות התת מודע ולייצר חוויות חושיות יוצאות דופן, אותם הוא מציג בחללים מיוחדים. בכל תערוכה מייצר האמן  יצירות חד פעמיות וחדשות המותאמות לחלל הנבחר.

פארק לאומי בית גוברין הוא אתר ארכיאולוגי שנוצר בידי אדם בשנת 112 לפני הספירה, והמערה הדרומית מהווה תפאורה מטפורית פיזית מושלמת לתערוכתו של ביזינינו. הצורות והחריצים במערה נוצרו על ידי ידיים אנושיות כצורה פרהיסטורית של אמנות, בעוד שעבודות וידיאו מקוריות של ביזיניאנו מוקרנות על הקירות ויוצרות קשר בין צורת האדם לעולם הרגשי. המערה הדרומית שימשה כמחצבות שיש בתקופות הביזנטית והמוסלמית הקדומה וסיפקה חומרי בניין לערים במישור החוף הלבנטיני. תערוכת "צורות אנוש" תיערך עד סוף יולי 2021. 

אמנות ישראלית עכשווית
צילום: גנית פורטוגלי
אמנות ישראלית עכשווית
צילום: גנית פורטוגלי

אוצר: רוברט כ מורגן – Robert C Morgan
הפקה: איריס אלחנני, אלכס מייטליס – Iris Elhanani, Alex Meitlis
מפיקה בפועל: דנה ברנע – Dana Barnea
בניה: עודד דורון, איוו ביזיניאנו – Ivo Bisigniano, Oded Doron
עיצוב תאורה: פליס רוס – Felice Ross
יועץ תאורה: אריק צידון – Arik Zidon