האמן סאלח אלקרא (Salah Alkara) בתערוכה משותפת "על כתף הכרמל" בגלרית הקומה העליונה, קרית טבעון

זה עתה הסתיימה תערוכת יחיד של האמן סאלח אלקרא "מהחוץ פנימה" במכללת לוינסקי ובימים אלו כבר נפתחת תערוכה משותפת חדשה של אלקרא עם האמנית רותי סגל  "על כתף הכרמל" בגלריית הקומה העליונה בקרית טבעון. פתיחה :9.7.21, אוצרת: ד"ר שחר מרנין-דיסטלפלד. 

אם בתערוכה "מהחוץ פנימה" ניהל האמן דיאלוג  עם נוף מולדתו וסביבת חייו בתערוכה הנוכחית הוא מצרף אל השיח את סגל שלהם אותו מקום השראה, נוף הכרמל "זה אותו הכרמל,מולדת הכלניות, הדרדר, המרווה, הזעתר ועץ האלון השורשי, שהנו מקור השראתנו", כותב הסופר, סלמאן נאטור, בבואו לתאר את המשותף לו ולחברו, הצייר סאלח אלקרא. אותו הכרמל, שב ומתואר בציוריהם של אלקרא ושל רותי סגל, אשר קשרו את חייהם בהר הירוק תמיד, והוא הפך עבורם למקור השראה ליצירה. שניהם ציירים ותיקים ומוכרים בשדה הארץ-ישראלי. סגל מתגוררת במרכז הכרמל ואלקרא בדלית אל כרמל, הסמוכה. שכנים, חברים, יוצרים, אשר הציגו יחד גם בעבר ונפגשים שוב כאן בטבעון, הנושקת לכתף הכרמל.

אמנות ישראלית למכירה
הצבר בעבודתו של סאלח אלקרא
אמנות ישראלית עכשווית

הציור של סלאח נוגע ביחס האומן לנוף ולסביבת החיים שהוא חי ופועל בה. סגנון הציור שלו מוכר מהתרבות האירופית, בין ריאליזם להפשטה, וכולל נגיעות מינימליסטיות של צבע על הבד שמייצרות את הדימוי המוכר. סלאח מרבה לצייר את צמח הצבר הן כעציץ ביתי, הן כצמח בר שנמצא בסביבה הביתית שלו. הצבר הוא סמל המקומיות, קוצני, יפה שפריו טעים. כאומן דרוזי שחי בארץ ישראל, סלאח מוצא בצבר מקור להזדהות ולייצוג. הוא בן המקום הפראי, הקוצני, אבל יש לו גם תכונות של יופי ובריאות. כשהוא מצייר את הצבר כעציץ ביתי הוא מביית את הפרא, מרגיע את הקוצים והופך אותו לקישוט אבל גם לתזכורת – מי אני ולמי אני שייך. יש פעמים שהציורים מקבלים תקריבים של עלי הצבר והופכים למרקם צורני וצבעוני המאפשר לאומן לפתח שפה ציורית מופשטת. לצד הצברים יש גוף עבודות של נופים כפריים ופרחים מינימליסטיים, שיחד מגישים לצופה מעט מהנוף החיצוני של מקום מגוריו בצפון הארץ לרגשות הפנימיים ולדיאלוג שנוצר בין טכניקת הציור המערבי והדימוי המזרחי.

אמנות ישראלית למכירה
סאלח אלקרא

בתערוכה זו מוצגים נופי הכרמל משתי נקודות תצפית: אצל סגל המבט שואף קדימה, למרחב, והמכחול הטובל בצבעים עזים מעצב את העצים העבותים ואת האדמה הבוערת בהבעת רגשות משוחררת. מנגד, אצל אלקרא, המבט בדרך כלל קרוב יותר, תר אחר הפרח הבודד הנשען על כותל הבית אשר שוכן על ההר. אלקרא משרטט, מניח ומורח את הצבע בעזרת שפכטל, עבודת טיוח רכה היוצרת מראות נוף פיוטיים, לעיתים נאיביים. המפגש בין ציוריה של סגל לבין ציוריו של אלקרא הוא מפגש של מבטים המגדירים אחרת את מושג הנוף, אך בשני המקרים זהו אינו ציור ריאליסטי מתוך התבוננות כי אם עיבוד רגשי הטומן בחובו תחושות קרבה ושייכות. חרף העובדה שמדובר בנופי הכרמל, שני הציירים אינם מתעכבים על סממנים קונקרטיים ומותירים את הנוף בלתי ניתן לזיהוי ודאי. כך הופכות התבניות הציוריות למבעים אוניברסאליים שקל להזדהות עימם.  

בצבעוניות עשירה ובולטת, המזכירה את הציור הארץ-ישראלי של שנות ה- 30 וה- 40 של המאה הקודמת יוצרת סגל שלוחות הר ועלוות עצים. אשליית הרוח נושקת להפשטה ולרגע מפורק גזע העץ לקצעיו והעלים משנים פניהם לצורות גיאומטריות כמעט. כתב היד של סגל ניכר ברישול המכוון של מרכיבי הנוף, ובעודפות הצורנית והצבעונית של חלקיו, בדומה לצייר יצחק פרנקל.  לעומת הצבעוניות המגוונת של סגל, מציג אלקרא גישה מתומצתת לצבע ומבניות גראפית המזכירות בעת ובעונה אחת את קבוצת "אופקים חדשים" של שנות ה- 50 של המאה הקודמת ואת "עשר פלוס" של שנות ה- 60, אשר צמצמה את הצבעוניות והתמקדה בלבן המלוכלך כרקע ובשרבוט הקווי הממפה את המשטח. האדום, הכתום או הסגול מפתיעים מדי פעם בתוך מרבדי האפור או הלבן. נוף הכרמל הוא קודם כל חצר הבית הניצב בו, ובחצר עשב שוטה או צמח בעציץ. הצבר המאפיין את הנוף המעובד, שכבר הפך לסמל ארץ ישראלי / פלסטיני מצויר אף הוא כמייצג את הנוף הקרוב.

אמנות ישראלית עכשווית למכירה
מתוך התערוכה: "על כתף הכרמל" שתי יצירות, שני אמנים. אותו הכרמל אותו מקור השראה ליצירה.
אמנות ישראלית למכירה
סאלח אלקרא בתערוכה משותפת עם האמנית רותי סגל
אמנות ישראלית עכשווית
"ההר הירוק תמיד", סאלח אלקרא

על כתף הכרמל

אוצרת:ד"ר שחר מרנין-דיסטלפלד

אמנים: סאלח אלקרא, רותי סגל

גלרית הקומה העליונה, רח' המגדל, קרית טבעון.

פתיחה: 9.7.21 / 11:30

בשעה 12:00 הרצאה של אוצרת התערוכה על ציורי נוף באמנות הישראלית

נעילה: 11.9.21