המנצחת הישראלית-אמריקאית ג'יזל בן דור זכתה בפרס מיוחד מטעם תאגיד קרנגי – לציון תרומתה לחברה האמריקאית

הישג מרשים למנצחת הישראלית-אמריקאית ג'יזל בן דור. לרגל יום העצמאות האמריקאי הכריז תאגיד קרנגי על המנצחת פורצת הדרך ג'יזל בן דור כעל זוכת הפרס היוקרתי "מהגרים נפלאים, אמריקאים נפלאים" (Great Immigrants, Great Americans). פרס זה מציין את הדרכים הרבות שבהן מהגרים מעשירים את עולם התרבות האמריקאי, מחזקים את הדמוקרטיה האמריקאית ומביאים לשיפור חברתי באמצעות עבודתם והדוגמה לחיים שהם מספקים.

תאגיד קרנגי בניו יורק, שנוסד על ידי הפילנתרופ אנדרו קרנגי ב-1911 במטרה לקדם ידע והבנה, מפעיל את אחת הקרנות הגדולות והמשפיעות ביותר בעולם התמיכות. בכל שנה, ב-4 ביולי, מציין תאגיד קרנגי את תרומתם של מהגרים לחיים האמריקאים באמצעות פרס מיוחד. השנה, חולק הפרס ל-34 אזרחים אמריקאים שהיגרו למדינה וחיזקו את ארה"ב בפעילותם. הזוכים הגיעו מ-30 מדינות שונות וחזקו את החברה האמריקאית בתחומים מגוונים ובהם רפואה, מחקר, משפטים, פוליטיקה, סביבה, חינוך וכמובן – תרבות. לצד בן דור מכילה רשימת הזוכים המכובדת מהגרים רבי השפעה ובהם מנכ"ל פייזר, מנהל העיצוב האינטראקטיבי של גוגל, זוכים בפרסי פוליצר, נובל, ויצ'ק ובירג וכן ידוענים כמו הלן מירן וג'ון אוליבר.

באתר תאגיד קרנגי נכתב על ג'יזל בן דור:
"כילדה בת 3 באורוגואי, ג'יזל בן דור החלה לבקש מהוריה להשתמש בפסנתר המשפחתי. עד גיל 12 היא כבר הובילה להקה שהקימה עם קבוצת חברים במונטווידאו. היום בן דור היא מנצחת אמריטה של התזמורת הקאמרית של בוסטון, 'פרו-ארט' – תפקיד אליו נבחרה על ידי המוסיקאים לאחר שהייתה המנהלת המוסיקלית של ההרכב במשך עשור. כמו כן הינה מנצחת אורחת קבועה של התזמורת הסימפונית סנטה ברברה. היא הופיעה כמנצחת אורחת עם תזמורות חשובות ברחבי העולם בהן הפילהרמונית של לוס אנג'לס, התזמורת הפילהרמונית של לונדון, התזמורת הסימפונית של לונדון והפילהרמונית של ניו יורק. בן דור נולדה למשפחה של מהגרים מפולין. היא למדה פסנתר ולימדה את עצמה גיטרה. לאחר שסיימה את לימודי התיכון באורוגואי היא עברה לחיות בישראל ולאחר מכן בארה"ב. בן דור כונתה 'כשרון פראי' על ידי הלוס אנג'לס טיימס. היא מוכרת בשל פרשנויותיה לקלאסיקות וכן כמובילה ללא לאות של מוסיקה לטינו אמריקאית אמנותית. 'להיות מנצחת אישה אולי לא נראה נורמלי לעולם החיצוני, אבל עבורי זה נורמלי לגמרי', אמרה פעם Jewish Telegraphic Agency, 'אני חייבת לומר שמאז שהגעתי לארה"ב, קיבלתי את כל ההזדמנויות שאפשר ואני מקווה שהצדקתי זאת'".