שבעה אמנים ישראלים מציירים את ירושלים – יום ירושלים 2021

מאז ומתמיד העיר ירושלים היתה מושא לגעגוע, קדושה , מחלוקות,  ויצירה. פניה הרבות של ירושלים נחשפות לאורך השנים דרך עיניהם של אמנים, חלקם ציירו אותה מתוך הדמיון , חלקם ציירו אותה מוקפת סמלים דתיים, או מוקפת הרים ואור. ציירים רבים כדוגמת האמן אבל פן (1883 – 1963) שלימד שנים רבות בבצלאל והתמחה בציורי התנ"ך ובציור העיר ירושלים או  האמן ראובן רובין (1974- 1893) שלמרות שהוא מזוהה בעיקר עם ציורי העיר תל אביב גם הוא הרבה לצייר את ירושלים. 

מעניינת לא פחות הציירת ציונה תג'ר (1988- 1900)  הפורצת דרך שההתסכלות שלה על ירושלים נחשבה חדשה ביחס להסתכלות הגלותית , הנשגבת והדתית של קודמיה, תג'ר בציורייה חשפה  את ירושלים האישית והחילונית. אמנית נוספת שהרבתה לצייר את נופיה של ירושלים היתה אנה טיכו (1980- 1894) שציורי ירושלים שלה היו רישומי פחם ,זווית אחרת לגמרי של העיר. אף יוסף זריצקי  (1985 – 1891) צייר את ירושלים אך בסגנון מופשט יותר באמצעות צבעי מים חשף את ירושלים בפנינו בשיא הדרה ועל גווניה המרובים. 

בימינו הראייה של העיר ירושלים היא ראייה ריאליסטית יותר  המאפשרת ביטוי מודרני ואחר  של העיר. במאמר זה שבעה  ציירים ישראלים  חושפים את ירושלים כפי שהיא משתקפת בעבודתם.

1. חיה וייט, ציירת אקרוול

וייט מציירת פורטרטים , טבע דומם, שכונות בירושלים  ואת רחובות העיר אך  בעיקר את נופי ירושלים הנשקפים מבית האבן שלה בעין כרם, שכונה שהיא  סוג של פנינה במערב ירושלים – טרסות עתיקות ,בתי אבן מגדלי כנסיות ועצי ברוש במורדות עמק בית זית. 

ירושלים, חיה וייט
עין כרם ירושלים, חיה וייט

2. זהבה צוראל , ציורי שמן

זהבה צוראל, אמנית ירושלמית התמקדה בעבודתה בפן הקולינרי של העיר ובעיקר בהווי של שוק מחנה יהודה והדמויות שבו . בישול קדירות על פתיליה הכל כך מאפיין את מסעדות שוק מחנה יהודה הותיקות כמו "רחמו"ו"עזורה" שעולים אליהן לרגל מכל הארץ.

סיריים, עבודה של האמנית הישראלית זהבה צוראל למכירה
סירים, זהבה צוראל
סוחר בשוק מחנה יהודה, זהבה צוראל

3. רפי פרץ, אמנות נאיבית

האמן  רפי פרץ מתקשר בתודעתנו  עם העיר תל אביב, אך מי שמכיר את פרץ יודע שהוא יליד ירושלים , וכאופייני לאמנות של רפי האופטימית והמלאת חיים, כך הוא גם רואה את ירושלים ולפחות מקווה וחולם שהיא תהיה מקום מפגש של שלום, הרמוניה ואחווה בין העמים מה שבהחלט ניתן למימוש בציור הנאיבי לפחות. 

הרמוניה ירושלמית, רפי פרץ
כל אחד וירושלים שלו, רפי פרץ

4. לאו רדויה, ציורי שמן

בציוריו המלאים צבעים עזים מעביר רדויה את גווניה הייחודיים של ירושלים,  העוצמה שבה נותנת לו השראה בלתי נדלית. בציוריו ניתן לראות כיצד ההיסטוריה וההווה שזורים זו בזה ויחד עם נוף עוצר נשימה יוצרים בו תשוקה אדירה  המובילה אותו פעם אחר פעם חזרה אליה. 

"היא תמיד עומדת מולי יפה, גאה, אצילית ממש כמו דמות בלתי ניתנת להשגה. יש המון מקומות יפים בעולם אבל רק אליה אני חוזר פעם אחר פעם" אומר רדויה. 

אמנות ישראלית למכירה
עין כרם, לאו רדויה
אור של שבת , לאו רדויה

5. ברכי ברילובסקי , ציורי שמן

בלב שכונת גאולה בירושלים בסטודיו של האמנית נחמה שיש, שלוש נשים חרדיות יוצרות אמנות בניחוח יהודי , שרי ברכי ונחמה. הן מציירות את סימטאותיה של השכונה החרדית בירושלים וההוויי הייחודי לה . ברכי ברילובסקי נוטה לסגנון אבסטרקטי מודרני בתחומי היודאיקה ואחרים, היא מטילה את הצבע על הבד ויוצרת ממנו יש מאין. הציורים שלה מרתקים משום שיש בהם משהו מעבר לאובייקט הנראה לעין, והוא מושך את הצופה להתבוננות מעמיקה.

ערמת ילדים בירושלים, ברכי ברילובסקי
הכותל , ברכי ברילובסקי

6. לבנת בשארי שולי , שמן על בד

יצירותיה של הציירת הצעירה נעות בין פיגורטיבי למופשט, ונושאי ציוריה כוללים מקורות השראה מעולמה הפנימי והחיצוני של האמנית הנוגעים לעולם היהודי ציוני ובתוכם ירושלים. 

לבנת בשארי ירושלים עבודה למכירה
סמטה בירושלים , לבנת בשארי שולי

7. אברהם שמי -שהם , שמן על בד

ממגוון העצום של יצירותיו הכוללות ביניהן נושאים כגון: חתונה תימנית, מוזיקה, אהבות תנכ"יות נותן שמי כבוד לעיר ירושלים ומצייר אותה צבעונית, תוססת וחיה. 

רחוב יפו ירושלים עבודתו של אברהם שמי שהם למכירה
רחוב יפו ירושלים אברהם שמי שהם
ירושלים אברהם שמי שהם עבודה למכירה
רחוב בירושלים , אברהם שמי שהם