אורי גרשוני: אל מקום אחד

אורי גרשוני

במרכז התערוכה "אל מקום אחד" של אורי גרשוני במוזיאון תל אביב לאמנות, מוצגים צילומים של עננים, חלקות אדמה ומטוסים חולפים בשמים. שתי סדרות של תצלומים עכשוויים, האחת מאדמת ילדותו של האמן בהרצליה והשנייה מגג הבית הנוכחי שלו ושל משפחתו בספרד. גרשוני פועל בשדה הצילום ככליא ברק של סיפורים ושל העקבות שהותירו אחריהם. יצירתו היא צורה של היאחזות במה שיחלוף ויתפוגג. אירועי השעה ההיסטורית בה נתונה הארץ, עוטפים בדוק מיתי את התצלומים שצולמו בטרם מלחמה. המחוזות הגיאוגרפיים הנקשרים לחייו הפרטיים של האמן, הופכים לסיפורים אוניברסליים על התחלה וסוף ועל ערכים המעניקים משמעות לחיי אדם: שייכות, מוות והמשכיות. 

אורי גרשוני

סדרת תצלומי האדמה והמטוסים צולמה בשכונת גן רש"ל, שהוקמה בשנות ה-50 בגבול הרצליה. השם רש"ל הוא ראשי תיבות של רחל, שרה ולאה – השמות המקראיים של האימהות ונשות בעלי הקרקעות הראשונים של פרדס גן רש"ל, מחוז ילדותו של גרשוני. סבו, האגרונום צבי גרשוני, בנה את בית המשפחה במקום ונטע בו פרדסים ומטעי פרי שהיו לעסק המשפחתי. עם מותו של הסב בתאונת דרכים, עבר הטיפול במטעים לבנו, אביו של אורי, האמן משה גרשוני ששוחרר מהצבא בגיל 19 והיה לחקלאי בעל-כורחו. התצלומים מתעדים ורושמים את הטריטוריה הפיזית הנוכחית של האדמה שכבר שנים רבות אינה נותנת פרי, את רוחות הרפאים של כל אשר היה ולא ישוב עוד. העשבים, פיסות האדמה החרֵבות והמטוסים הממריאים, חולפים ושבים אל נמל הבית הסמוך.

בסדרת תצלומי העננים, גרשוני ממקם את מצלמתו על גג הבית במיורקה, אליו עקר עם משפחתו לאחר מות הוריו. במרחב זה מתחדדת ההבחנה בין אדמת הילדוּת או המולדת לבין מה שאין לו מקום, שתנועתו נוודית וצורתו משתנה תדיר. הבחירה למקם ענן אחד בכל פריים צילומי, נוגעת ברצון – המוּעד לכישלון – לאחוז במה שאינו ניתן לאחיזה, באינסופיות מרחבית וזמנית. שתי הסדרות צולמו בכמה דגמים של מצלמות "ילדים" השייכות לבנו של האמן, חליל. הבחירה להשיל מרצון ידע מקצועי, מאפשרת היפתחות אל ראייה אינטואיטיבית ונטולת שליטה. ההכרה במוות ובזיכרון כנושאים המזוהים עם מדיום הצילום, מהדהדת במחשבה תוך כדי הצפייה בעבודות. גן רש"ל, או שמי מיורקה הם ארץ ושמיים במרחב שבין הפרק ההיסטורי לבין הרגע הנוכחי.

אורי גרשוני: אל מקום אחד

17.1.24 – 20.7.24

אוצרת: דלית מתתיהו

מוזיאון תל אביב לאמנות 

הגלריה לתערוכות מתחלפות, אוסף האמנות הישראלית, הבניין ע״ש שמואל והרטה עמיר