אוסף הרישום וההדפס במוזיאון תל אביב לאמנות בזמן מלחמה

תערוכת אמנות בתל אביב
פול קלה, הר הקסמים, 1920 בקירוב

סיפורו של אוסף הרישום וההדפס במוזיאון תל אביב לאמנות בזמן מלחמה מראשיתו, בסוף המאה ה-19, ערב מלחמת העולם השנייה, בשעה בה אמנים ואספנים נסו על נפשם מאימת הנאצים בחיפוש אחר מקומות מקלט ועד לזמננו בתחילת המאה ה-21. התערוכה נפרשת כשדה של דימויים הקשורים בזיכרון ושכחה, כתגובה למצבים של אובדן, מוות ופליטות. מוצגות בה יצירות של אמניות ואמנים בינלאומיים מהידועים בעולם בהם: אדוארד מונק, מארק רותקו, פבלו פיקאסו, מארק שאגאל, אגון שילה, קתה קולוויץ, אריך הקל, פול קלה, חואן מירו, נטליה גונצ'ורובה, מיכאיל לריונוב, אווה הסה ועוד, לצד אמניות ואמנים ישראלים עכשוויים כמו מאיה אטון, סמאח שחאדה, סעיד אבו שאקרה, מיכל הלפמן ועוד. שם התערוכה "אחוז בכל היקר" מציע מבט חדש על האוסף המשקף את הצורך להיאחז ב"שרידים" יקרי ערך, הנושאים עימם תקווה. 

לסר אורי נוף ימי, זריחה, 1895 פסטל על קרטון מתנת עיזבון הילדה אורי, ניו יורק, לזכר בעלה המנוח, אלפרד אורי, באמצעות ידידי מוזיאון תל אביב לאמנות

התערוכה "אחוז בכל היקר" במוזיאון תל אביב לאמנות, נפתחת לציבור הרחב בצל אירועי השעה. המפגש עם יצירות האמנות בימי המלחמה משליך אל מראות מהשבת של השבעה באוקטובר, אלה התלכדו לתמונה בלתי נתפסת, שהדהדה מראות מן העבר של פוגרומים. יצירות האמנות הן בחזקת הניצולים והעדים, המגיבים למראות הטראומתיים – לעיתים במבט ישיר ולעיתים באמצעות בריחה למרחבי חלימה או הפשטה.  עבודות רבות בתערוכה מספרות את סיפורם של אמנים שנרדפו בידי השלטונות הנאציים ויצירתם הייתה "עלבון לרגשות הגרמניים". בין הידועות שבהן היא סדרת "הרישומים הקולקטיביים", שנוצרו בעבודה משותפת של אמנים ואמניות מהתנועה הסוריאליסטית ב-1940. בתערוכה מוצגות גם עבודות מסדרת המופת של מארק שאגאל, "איורים לתנ"ך", עליה החל לעבוד בתחילת שנות ה-30. עבודתו נקטעה בעקבות אירועי מלחמת העולם השנייה, והיצירה הושלמה רק ב-1956. שנה לאחר מכן, כאשר ביקר שאגאל בישראל לכבוד תערוכתו במוזיאון תל אביב, שהציגה את הסדרה הכוללת 105 הדפסים, בשלמותה, הוא העניק אותה במתנה לאוסף המוזיאון. לצד אלו, מוצגות עבודות של אמניות ואמנים ישראלים בני זמננו, בהן סדרת העבודות האדומות של האמנית מאיה אטון (2022-1974) שנוצרה בשנתיים האחרונות לחייה.אוסף הרישום וההדפס של מוזיאון תל אביב לאמנות, החל מתרומת האוסף הפרטי של מנהלו הראשון, קארל שוורץ (1962-1885) היסטוריון אמנות ואספן יליד מינכן. בזכות קשריו, ניאותו אספנים רבים לתרום למוזיאון יצירות יקרות ערך,  ביניהם אריך גריץ, תעשיין טקסטיל ואספן אמנות, שנמלט מגרמניה לאנגליה ערב המלחמה. מאוחר יותר, פגי גוגנהיים, צ'ארלס ואוולין קרמר, אברהם הורודיש ואחרים העשירו את האוסף בעבודות מודרניות. האוסף המונה כ-25,000  עבודות, שוכן כיום במחסני המוזיאון המשמשים מקלט בימי מלחמה. שם התערוכה לקוח מכותרת ספרו של ג'ון ברג'ר: אחוז בכל היקר: איגרות על הישרדות ומרי (מאנגלית: אסתר דותן, הוצאת פיתום, 2008).

תערוכת אמנות בתל אביב
אדוארד מונק, חרדה, 1896
הוגו קריין,להבות 1914

אחוז בכל היקר

יצירות מופת על נייר

אוצרת: ענת דנון סיון. עוזרות אוצרת: נעמה בר-אור, ענת פלד

10.5.24 – 4.1.25 

מוזיאון תל אביב לאמנות