צייר הפורטרטים דיוויד קאסן מצייר ניצולי שואה כחלק מהמלחמה באנטישמיות הגואה

חדשות אמנות ותרבות
ניצול השואה יהושע קאופמן ציור : David Jon kassan צילום: יח"צ

על חשיבות הנצחת השואה אין צורך להכביר במילים.עם ירידת מספר ניצולי השואה שעודם בחיים משנה לשנה חשיבותה של ההנצחה זו הולכת ומתעצמת. הדרכים להנצחה הן רבות ואם בשנים עברו היינו  רגילים לקרוא עדויות של ניצולי שואה או להקשיב להם מספרים את סיפוריהם. כיום זו אינה הדרך היחידה להנצחה ותיעוד. אחת הדרכים היא שימוש במדיום האמנות למטרה נעלה זו. המפגש בין צייר הפורטרטים האמריקאי דיוויד קאסן (David Kassan) למושאי הפרוטרטים שלו – ניצולי השואה, הינה מחוייבות הדדית הן של הצייר והן של הניצולים לספר את סיפוריהם לבל יישכחו!  

 

חדשות אמנות ותרבות
ציור : David Jon kassan צילום: יח"צ

פרימו לוי, סופר ניצול אושוויץ כתב: "בהזדמנויות רבות, אנו ניצולי מחנות הריכוז הנאציים שמנו לב כמה מעט השימוש במילים הוא בתיאור חוויותינו. "קבלת הפנים הלקויה" שלהם נובעת מהעובדה שאנו חיים כיום בציביליזציה של התמונה, רשומה, כפולה, משודרת בטלוויזיה, וכי לציבור, במיוחד הצעירים, יש סיכוי נמוך יותר ליהנות ממידע כתוב … [אני] מהסיפורים שלנו, מילוליים או כתובים, מוצאים ביטויים כגון "בלתי ניתנים לתיאור", "בלתי ניתנים להבנה", "מילים אינן מספיקות", "צריך שפה עבור …" זו הייתה למעשה המחשבה היומיומית שלנו; השפה מיועדת לתיאור החוויה היומיומית, אך כאן זהו עולם אחר, כאן היה צריך שפה "של העולם האחר הזה", שפה שנולדה כאן".

פרוטרט קונבנציונאלי נועד לייצג את האדם המתועד בדרך האותנטית ביותר והכי קרובה למציאות.מה שמרכזי בפרוטרט הוא ההבעה הייחודית של נושא הציור. בדרך זו, האמן המצייר דיוקן יכול ללכוד על ידי שחזור פניו של נושא הציור ,את מצב הרוח, הגיל והשקפת עולמו. על האמן  להחליט אילו  מהתכונות של הנושא עליו  להראות – כיצד עליו לבטא את עיניו או הפה שלו? איזו הבעה צריכה להיות על פניו – האם הוא צריך לחייך? להזעיף פנים? האם הוא צריך להיות מסתורי? במילים אחרות, כמה מאישיות נושא הדיוקן ומנפשו על הצייר לחשוף? באיזה מצב רוח הוא צריך להיות, ומה המסר שהוא רוצה להעביר לצופה בדיוקן. לשם כך על האמן לנהל דיאלוג פנימי עם עצמו ועם נושא הדיוקן, עליו להחליט על כל הדברים האלה על מנת לדעת מה הוא רוצה להציג על הבד. לפני ציור הפרוטרטים האמן דיוויד קאסן ערך מחקר וצילם את עדויותיהם של ניצולי השואה כדי להכירם לעומק. ההיכרות האינטימית שנוצרה עימם ולימוד ההיסטוריה הייחודית שלהם איפשרה לו להעביר תחושות וחוויות שלהם מתקופת השואה אל קווי הפנים והמתאר של הניצולים .כך הפכו הפורטרטים של קאסאן לסוג של עדות בפני עצמה, הפרוטרטים חושפים את המראה של אנשים ששרדו גיהנום ויצרו חיים חדשים. אומנותו של דיוויד קאסן מביאה לחזית גוף עדות החורג מעבר למילולי ו/או הכתוב באמצעות תקשורת חזותית בלבד. עדות זו, הבנויה מאמנות הייצוג המדהימה של קאסן, משאירה רושם על הצופה שקשה לשכוח. סדרת הפרוטרטים של קאסן מצליחה לבודד את המציאות הפרטית של האנשים המתועדים מהמספר הכולל והבלתי נתפס של 6 מיליון הנספים ומצליחה להעביר את נפשו הייחודית של כל אחד מהם ואת נס קיומה. 

חדשות אמנות ותרבות
ציור : David Jon kassan צילום: יח"צ
חדשות אמנות ותרבות
רוזלין ובלה שרף ניצולות שואה ציור : David Jon kassan צילום: יח"צ

דיוויד ג'ון קאסן, יליד 1977 הוא צייר אמריקאי עכשווי בינלאומי, הידוע בעיקר בציורי דיוקנאות שלו בגודל טבעי, המשלבים נושאים פיגורטיביים עם רקע מופשט סמלי. ציוריו עוסקים בעיקר בתיעוד, הם ריאליסטיים הלוכדים את האנושות בצורה אותנטית. כאמן, קאסן משמש כמתווך אמפתי בין הנושא שהוא מצייר לבין הצופה. כאמור,יותר מאשר רק לצייר את מושאי ציוריו קאסן מבקש להבין אותם ולהכירם באופן אישי, הוא מבקש ללכוד את המהות ונפשם של אלה שהוא מצייר, ולבסוף לציירם בקול הייחודי שלהם.