ג'יבריש אני מדברת אליך – בתיה שני, עבודות רקמה

תערוכת אמנות בתל אביב
בתיה שני,ללא כותרת, 2023 צילום: רן ארדה

התערוכה "ג'יבריש אני מדברת אליך" של האמנית בתיה שני, הייתה אמורה להיפתח באוקטובר 2023. שני עמלה עליה במשך למעלה משנה, העבודות הנבחרות כבר הגיעו לסטודיו ממוסגרות וממוקמות, מוכנות לתלייה בחלל התצוגה. ואז הגיע שביעי באוקטובר וכל שהיה לפניו, נאלם ונדם. לדברי האמנית שמוקד יצירתה בתערוכה הנוכחית עוסק בשפה, היא חשה שהמלים נעתקו וניתקו ממנה, כאילו אין בהן יותר את היכולת לבטא תחושות ומחשבות. סימנים אחרים מביעים את מה שהמילים כבר לא מצליחות ומייצרים מעין שפת ג׳יבריש חלופית לשפה המוכרת. באין מילים מלוות, שני שקעה במלאכת רקמה סיזיפית ואובססיבית שהייתה לה כמלמולי תפילה מחזקת ושומרת נפש. העיסוק השייטתי החוזר והנשנה בבדים ישנים ומשומשים שהמחט הפוצעת והחוטים החודרים, מפיחים בם חיים חדשים, הפך למרחב מוגן למחשבה ולמגן ללב. מבחר מהעבודות החדשות האלו התווסף לתערוכה הנוכחית שנפתחת כעת לציבור בין שני ימי זיכרון לאומיים. הבדים הפרטיים שסופגים הכל, מצליחים כאן להיוולד מחדש, לנשום שוב  ולהתעורר לחיים במציאות אחרת. הקשר בין השפה למלאכת האריגה הוא עתיק יומין. כבר בתרבות הקלאסית מלאכת האריגה הוקבלה למלאכת מארג המילים של המשורר השט במרחבי השפה ותופר מילים ליצירת שיר. קשר זה עולה באופן מקורי מהעבודות של בתיה שני. במעשה הרקמה שלה, היא מקנה משמעויות לשפת ג'יבריש בה צפים זיכרונות ועולות מחשבות הנגלות באותיות, הברות, מספרים ומילים. גם המצע של בדים ישנים עליו היא בוחרת במכוון לרקום, רווי רבדים רבים הנטענים במשמעויות. אלו הם בדי ריפוד , סדינים , שמיכות מפות וקרעי בגדים ששימשו אותה ואת משפחתה במשך שנים, ובהם מוטבעים החיים עצמם – הרצונות, התשוקות, החלומות, האכזבות, הפציעות, ימי החולי והאבל,  רגעי האושר, השמחה והעצב. ביצירתה של שני, הרקמה, המחשבה והמילים נלכדות יחד לחבר שפה אחת. רקמה אנושית הופכת לרקמת חוטים בעבודה שבמרכזה המילה connect מוקפת רשת חלקיקים המזכירים צורה של תא ומתפשטים כרקמה של מחשבות במוח האנושי. בכותרת העבודה "לי כל תך נושא מזכרת" הנקראת כפרפרזה על מילות השיר "לי כל גל נושא מזכרת" (רותי מאת חיים חפר), כל תך רקמה שחוזר על עצמו במהלך האריגה, מייצג תא שמכיל זיכרון וגעגוע. בעבודה "פריחה מילולית", דימוי המוח הופך לפרח שפורח בין שפע של רעיונות הצומחים סביבו. התנועה מתגברת בעבודה  all over ('קוּלית'), בה דימויים מעוגלים של רעיונות שונים מרחפים באופן חופשי במעין מרחב קוסמי, כאשר כל רעיון הוא עולם בפני עצמו. בעבודה "מאחד עד מאה", הדימויים נעשים צפופים יותר ויותר, כך שנוצרת זרימה מחשבתית בה המילים מוחלפות במספרים, כאילו אין כבר בכוחן לתאר את המחשבות הנרקמות. בכמה עבודות נעדרות כיתובים, מבטו של הצופה אינו מכוון יותר על ידי מילים ומספרים. הדימויים המופשטים נדמים בהן כסימנים מזוהים, אך לא ניתן לקרוא אותם באמצעות השפה המוכרת. סימנים אלו, שאינם זקוקים למילים, שכן הם המילים עצמן, מתגבשים לכדי קומפוזיציות הרמוניות ויוצרים מעין שפה חדשה וחד פעמית, אשר עבור המתבונן היא ג'יבריש שמשתייך לעולם המציאות, אולם מקורו אבד והוא בלתי ניתן לפענוח.  בתיה שני עוסקת במהות השפה ורקמת המחשבה, ככותרת עבודתה "רוקמת את עצמי לדעת", פעולת היצירה האובססיבית והשיטתית שלה מבוססת על ידיעה ועל חופש. אלו יחד מאפשרים לה  מחשבה פואטית המעוגנת בכללים ממסגרים. החוטים שנטווים בידה לוכדים רעיונות וזיכרונות הנארגים לכדי יקום חדש אשר מגן על קיומם. 

תערוכת אמנות בתל אביב
בתיה שני, ללא כותרת, 2023 צילום: רן ארדה

דבר האוצרת, נאוה סביליה שדה:

"וְהִיא שָׁם שׂוֹרֶרֶת בְּקוֹלָהּ הֶעָרֵב, עוֹשָׂה בְּמַטְוֶה שֶׁל-זָהָב, עֲסוּקָה עַל-נוּל הָאֲרִיגָה"   

הומרוס, אודיסיאה, בתרגום שאול טשרניחובסקי, פרק 5 שורה 30

 

"השפה הקלסית קרובה הרבה יותר משאנו סבורים למחשבה שמוטל עליה לבטאה; אך אין היא מקבילה לה; היא אחוזה ברשתה וארוגה במארג עצמו שהיא פורשת. לא תוצר חיצוני של המחשבה אלא המחשבה עצמה".    

מישל פוקו, המילים והדברים, בתרגום אבנר להב, פרק רביעי

 

הקשר בין המילים, השפה, הפיוט והשירה למלאכת האריגה, הרקמה והתפירה, הוא עתיק יומין. מלאכת האריגה הוקבלה עוד על ידי משוררים בעולם הקלאסי למלאכת מארג המילים של המשורר. הקשר זה עולה באופן מקורי מעבודות הרקמה של בתיה שני, ובמיוחד מדימוי מעוגל השב ונשנה, שמסביבו רקמת רשת. דימויים אלו מעלים בזיכרון את התאים והרקמות של צורת המוח האנושי, ולעיתים אף שלובות בהם כתובות, כמעין מחשבות הצצות ועולות. הרקמה האנושית או רקמת המחשבה הופכת לרקמת חוטים, וכך המשל והנמשל חד הם. המטאפורה לרקמה אנושית באה לידי ביטוי גם במצע הרקמה עליו בוחרת שני לרקום. מצע זה  הוא סדינים ובדי ריפוד ישנים. בדים אלו שימשו אותה ואת משפחתה במשך שנים, ובהם מוטבעים החיים עצמם – הרצונות, התשוקות, החלומות, ההגשמות, הניסיונות, האכזבות, הפציעות, ימי החולי, ימי האבל, ימי השמחה, האושר, העצב, והמחשבות. המחשבות הנרקמות כמילים הופכות בחלק מהעבודות למספרים, כאילו אין המילים מספיקות בכדי לבטא את המחשבות הנרקמות. בעבודות אחרות ויתרה שני לגמרי על האותיות והמספרים, בעוד הדימויים מופשטים לגמרי. מעשה הרקמה יהיה כעת ביטוי של המחשבה החופשית, המחשבה לעצמה, שאינה תלויה במילה הכתובה. לעיתים מקור הדימויים המופשטים נדמה כצמחי או ימי, ועל כן ניתן להגדירם כסימולקרה, כלומר דימוי או סימן שנדמה כמוכר ושמשתייך לעולם המציאות, אולם מקורו אבד. סימן זה לא ניתן לקרוא באמצעות השפה המוכרת, כך שנוצרת מעין שפה חדשה, שפת המחשבה של האמנית, שהיא שפה מקורית וחד פעמית, אשר עבור המתבונן היא למעשה שפת ג'יבריש, כלומר, רצף של הברות חסרות פשר וחסרות משמעות. הרקמה עבורה, מציינת שני, היא כתפילה, אשר נועדה בכדי לבטא את מחשבותיה ורגשותיה, והיא זו בלבד ההולמת לצורך ביטוי זה. בעולמה הפנימי עוסקת שני במהות השפה ורקמת המחשבה, וכך יצירתה היא למעשה יצירה ארס-פואטית, כלומר, יצירה השואלת שאלות לגבי מעשה היצירה עצמו. באופן זה, השפה הנדמית כחסרת משמעות- ג'יבריש – היא למעשה בעלת משמעות עמוקה, שכן היא השפה הבלעדית לביטוי שאלות אלו. בתיה שני יוצרת אם כן במעשה הרקמה דבר והיפוכו – הקניית משמעות עמוקה להברות חסרות משמעות לכאורה, לשפת ג'יבריש סתומה, אשר הופכת למשמעותית מעין כמותה. 

 

תערוכת אמנות בתל אביב
בתיה שני,פריחה מילולית, צילום: רן ארדה

בתיה שני היא אמנית רב תחומית שמלאכת הרקמה היא מרכיב מוביל ודומיננטי ביצירותיה. היא נולדה בחיפה וכיום חיה ויוצרת במילאנו, לונדון, ניו-יורק ותל אביב. שני גדלה במשפחה בה תפירה הייתה מקצוע. סבה היה חייט ודודתה תופרת תלבושות לתיאטרון. היא למדה במדרשה לאמנות, בית ברל, בוגרת האקדמיה המלכותית לרקמה בלונדון, בוגרת ביה"ס לעבודה סוציאלית אוניברסיטת חיפה ועבדה שנים רבות כעובדת שיקום וטיפול במשפחות שכולות. בעבודותיה שני מתמקדת בטכניקות של מלאכות יד עמלניות בהן התמקצעה, כמו תפירה, סריגה ורקמה. עבודותיה של בתיה שני מוצגות בתערוכות יחיד וקבוצתיות בארץ ובעולם, בין השאר במוזיאון חיפה לאמנות, צבע טרי, ירידי אמנות בבאזל, ניו-יורק ולונדון (אוצרת: תמר דרזדנר). בגלריה M2 טוקיו, גלריהSaatchi  בלונדון ועוד. ביוני 2024 תיפתח רטרוספקטיבה של יצירתה באוניברסיטת חיפה (אוצרת: שרון פוליאקין).

 

תערוכת אמנות בתל אביב
בתיה שני, ג'יבריש אני מדברת אליך, צילום: רן ארדה

תערוכה חדשה בסטודיו – הפלך 6 תל אביב 

בתיה שני / ג'יבריש אני מדברת אליך

אוצרת: דר' נאוה סביליה שדה

10.5.24 – 31.8.24