אמנית ויזמית ישראלית נירית גלעד עובדיה על פרוייקט סיפור דרך בשיתוף עמותת אור ירוק

"סיפור דרך" הוא פרויקט עם אמירה חברתית חזקה. הוא עושה שימוש באמנות קהילתית המאפשרת להניע אנשים לפעול, לחזק, לחדד ולעלות למודעות נושאים חברתיים בוערים וכל זה באמצעות הכלים של האמנות והיצירה. זה מתחיל מאמן יזם שבמקרה הזה היא האמנית נירית (גלעד) עובדיה שמתוך חיבור לסיפור אישי בחרה לקחת את נושא תאונות הדרכים הכאוב צעד אחד קדימה ואליה הצטרפו בהתנדבות מלאה כ-30 אמנים, כולם חברו לסיפור , לאדם ולמשפחה הפצועה השכולה , נפגעי תאונות הדרכים. ומתוך הסיפורים יצר כל אחד מהאמנים יצירת אמנות כשנקודת הסיום של הפרויקט היא תערוכה בגלריית "CHABBA"  של קונוסולית הכבוד נטלי מימון ,שאף היא תרמה את המקום לטובת גיוס כספים לעמותת "אור ירוק"  שנרתמה ונתנה את חסותה לפרויקט. 

היזמית - נירית (גלעד) עובדיה

נירית היא ציירת שפיתחה במהלך השנים טכניקה אישית וייחודית משלה, סגנון הציור שלה הוא היפר ריאליסטי ומיושם בשכבות ורבות. ההתמקדות בפרטים הקטנים מאפשרת לה לבטא במדויק את האופן שבו היא"מפענחת" את מושא הציור דרך החווייה האישית שלה. מקורות ההשראה שלה הם טבע ונוף , אך "הנוף האנושי " מרתק אותה יותר מכל. עובדה זו מסבירה את החיבור הטבעי של נירית לעשייה החברתית בשירות האמנות. "אני מאמינה בכוחה של האמנות להיות כלי עצמתי בהעברת מסרים והעלאת מודעות לנושאים חשובים, ומקדמת את הרעיון לגייס אותה לטובת מטרות הומניטריות ובעלות משמעות" 

ואכן לאורך כל דרכה האמנותית לקחה נירית חלק בפרוייקטים מסוג זה כגון: סיוע לנפגעי רעידת אדמה בנפאל, סיוע לחולי סרטן וקידום מסרים במסגרת אירועי יום השואה הבינלאומי. 

לפני כשנה נרקם הרעיון לרתום את האמנות לטובת נושא בוער במיוחד – המאבק בתאונות הדרכים. הפרויקט זכה לשם "סיפור דרך" המקבל משמעות כפולה , הסיפור של כל אחד מהמעורבים בפרויקט: נפגעי התאונה עצמה, משפחותיהם והאמן המתחבר לסיפור ונותן את הפרשנות  שלו לסיפור על ידי היצירה שהוא יצר. 

"אני מאמינה בכוחה של האמנות להיות כלי עצמתי בהעברת מסרים והעלאת מודעות לנושאים חשובים, ומקדמת את הרעיון לגייס אותה לטובת מטרות הומניטריות ובעלות משמעות" 
נירית (גלעד ) עובדיה
אמנית ויזמית הפרויקט

להיות יזם בפרויקט כל כך רגיש ומורכב זה מאתגר ,החל מגיוס האמנים , יצירת קשר עם פצועי תאונות הדרכים, בני משפחה של נפגעים ומשפחות שחוו אובדן בעקבות תאונות הדרכים. אופי המקרים היה מגוון ממקרים "ישנים" ועד תאונות קטלניות שקרו בטווח זמן של פחות מחודש. 

שמות הנפגעים הגיעו דרך רשימה שהועברה לנירית מעמותת "אור ירוק" טבלה יבשה של שמות , שמות שהתעדכנה תוך כדי התקדמות הפרויקט , טבלה יבשה אך דינמית. 

ההשקעה המרובה במלאכת ה"חיבורים" הניבה תוצאות מדהימות, המחשבה המעמיקה איזה אמן יעבוד עם איזו משפחה או פצוע יצרה חיבור בין אנשים שהכאב הוא חלק בלתי נפרד מעולמם לאמנים שידעו לתרגם את אותו הכאב ליצירות אמנות. 

יזמית הפרויקט נירית (גלעד) עובדיה
"בדמיוני ראיתי לנגד עיניי חוטים. כל חוט מחבר בין אמן לבין מישהו שנושא תאונות הדרכים נגע בו, היכה בו , לקח ממנו, גבה ממנו מחיר. חוט ועוד חוט ועוד אחד שמצטרף אליהם...החיבורים היו כחוטים הנשזרים כשתי וערב יוצרים בהדרגה מארג, יריעה. יצירה בפני עצמה , רקמה אנושית"
נירית (גלעד ) עובדיה
אמנית ויזמית הפרויקט

האמנים

האמנים שלקחו חלק בפרויקט מגיעים מעולמות מגוונים ומתחומי אמנות מגוונים אף הם. נמנים עליהם: הזמר והצייר דוד ד'אור שצייר בהשראת סיפורה של אם שכולה, צלם אמנותי , אמיר חודורוב שהיה מפקד טייסת קרב בחיל האוויר, האמנית המציירת בפה , נטע גנור ואף הפסל הסביבתי, אבי צפון , שטיפל בפצועים בשטח כפרדמיק קרוב לארבעה עשורים, ועוד אמנים רבים וטובים. 

נירית מספרת : "כאשר יצאתי למסע הזה, לא תיארתי לעצמי שהוא יתפתח לממדים כאלה. הגרעין של הרעיון התפתח למשהו גדול שבתהליך צמיחתו הצמיח עוד ועוד ענפים. גם הפירות לא איחרו להגיע. בעקבות המפגשים בין האמנים לבין אותם אנשים שסיפורם היה להשראה, קיבלתי שיחות טלפון, מסרונים נרגשים ותמונות שמתעדות את הרגעים המרגשים. כל אלו גרמו לי להבין כבר בשלב מוקדם, שפרויקט "סיפור דרך" נושא פרי עוד בטרם הגענו ליעד. 

זהו אושר צרוף להיווכח שבמקום של כאב ישנו גם קורט של שמחה. פירורי השמחה האלה נגעו בי, סחפו אותי, וגרמו לי להישאב עוד ועוד פנימה, ולהמשיך גם כאשר חציתי זה מכבר את הקו שסומן מראש. "רק עוד מקרה אחד" הצהרתי בכל פעם מחדש…. ההחלטה שזה יהיה המקרה האחרון קרסה פעם אחר פעם לנוכח ההכרה באפשרות להעניק לאדם נוסף או משפחה הזדמנות לחבור למיזם מיוחד זה, אשר טומן בחובו הבטחה.

החיבור עם האמנים השיל לעתים מעטה של שנים… מעטה שנוצר במגמה לעטוף, להגן, לאטום את הכאב, לייצר נתק, להימנע מלגעת. מדובר בחשיפה לכאב שאין לו סף, אך מנגד מתרחשת בתהליך גם לידה של משהו חדש, יצירת אמנות שקורמת עור וגידים. יצירה שאינה מתיימרת להביא מזור לגוף ולנפש או לגרום לפצע להגליד, אך יש לה עוצמות משלה" 

כאמור, פרויקט סיפור דרך יגיע לשיאו בתערוכה שבה תוצגנה כל היצירות. כל יצירה מספרת סיפור אישי, וביחד כיריעה הן מספרות את הסיפור הקולקטיבי של כולנו. תערוכת אמנות שמנציחה סיפורי דרך, ומעבירה מסר יקר ערך….

עבודה מהפרויקט / צילום אמיר חודורוב

סרטונים של נירית: ציור היפר ראיליסטי