עמידה ממושכת ומתסכלת בפקקים בכבישי ישראל מייצרת עייפות וכעס אך בין התסכול לחיפוש דרך מפלט מציצים לצדדים ורואים תנופת בנייה מואצת כמעט בכל כביש וצומת בארץ. לא תמיד אנו נותנים דעתנו לאותם עובדים על הפיגומים בשמש הקופחת או בעת סערה, עובדים בקדחתנות לסלול עוד כביש, עוד כיכר מחלף או מנהרה. תערוכת הצילומים 'סוללים' של הצלם בועז לניר רוצה לספר לנו את הסיפור של אותם עובדים שקופים העובדים בענף הבניה ענף שאיבד את האטרקטיביות שלו בקרב העובדים הישראלים ומשווע לידיים עובדות. תערוכה השופכת אור על ה'סוללים' החדשים, קבוצת זהות חדשה הכוללת ישראלים,פלסטינאים ופועלים זרים.
עבודת הבניין היא עבודת כפיים קשה ומאתגרת ופחות מושכת צעירים וישראלים לעסוק בה. התערוכה מעוררת שאלות כמו מי הם אותם אנשים שבוחרים לעבוד בענף זה? מהי הזהות המשותפת לאותם עובדים? או שדווקא השונות הקיימת ביניהם היא ההופכת אותם לקבוצה כל כך יעילה ופרודקטיבית? צפייה בצילומים מחדדת את החשיבות של אותם אנשים שקופים שאנו מציצים עליהם בחצי עין בנסיעה או בעמידה בכביש.לא נותנים את דעתנו שארצנו שינתה פניה ובניית הארץ קיבלה תפנית חדשה ושונה ממה שהכרנו עד היום.
אוצרת התערוכה נורית טל-טנא כותבת על תערוכה זו: "אצל הצלם בועז לניר הזהות הישראלית מהווה מושא צילומי-מחקרי, המתבצע באמצעות התבוננות ותיעוד קהילות חברתיות מוגדרות ותתי-קבוצות שהינן חלק מהגדרת הזהות. תצלומיו כתיעוד חברתי, לעיתים מבוים, בעל ערך אסתטי מוקפד תוך התכתבות עם שדה האמנות והתייחסות למעמד האקטואלי והלוקאלי שלהן. ביניהם: "האנשים בקיבוץ" (סדרה המצולמת כ-50 שנה), "עולים חדשים", "נערים בפנימייה דתית ובתיכון קיבוצי", "עובדי מטבח", "פועלים בתעשיית מתכת", "אסירים", וסדרת התצלומים "הסוללים", שמוצגת כאן לראשונה. כחבר קיבוץ "שער העמקים", הממוקם בגבול עמק יזרעאל ועמק זבולון, התוודע לניר לשינויי התעבורה המתחוללים מול עיניו, המאיימים מחד לשנות את פני הנוף, את צביונו הטבעי והחקלאי ואת המרקם החברתי, ומאידך מחברים את הצפון למרכז. פרויקט סלילת כבישי עמק זבולון הכולל כבישים, גשרים, מחלפים ומנהרות, מהווה חלק עיקרי מתנופת פיתוח התשתיות בעשור האחרון. בעקבות כך יצא לניר (2018-19) ותיעד את קבוצת הסוללים, העמלים אחר פיתוח אותן רצועות אספלט שחורות המתפתלות, מתרחבות ומשתרעות על פני השטח בממדים אדירים. פועלים זרים, ישראלים ופלשתינאים אשר התקבצו לעבודת כפיים וחפירה, קבוצה הטרוגנית בעלת תפקידים ומעמדות שונים, המתגבשת יחדיו תוך הידוק האדמה והכנתה למכבש. לניר מנציח רגעים אנושיים יומיומיים המתרחשים בקבוצה המגובשת עד כי אפשר לומר כי מדובר כאן באיזו אחווה הומו-אירוטית בין גברים המשכימים קום מדי יום לעבודת עמלם המשותפת. במבט היסטורי ראוי לציין כי אין בנמצא שיח אמנותי תיעודי משמעותי כלפי קבוצת סוללי הכבישים בישראל. ישנם צלמים שצילמו מ"טעם" (סולל בונה) דוגמת: עמי ערב, שרלוטה וגרדה מאיר, צלמוניה, חיים ניצביץ ואחרים, אלא שאין תיעוד והתייחסות מובהקת עקבית כלפי זהות קבוצת הפועלים, גוון אנשיה, מעמדה וחזונה שהשתנו במהלך העשורים. ראשית קבוצת הסוללים בישראל היו אנשי העלייה השלישית, חלוצים גברים ונשים כאחד, אשר ראו בתפקיד זה משימה חלוצית שאינה פחותה ממשימה חקלאית או הקמת יישוב. לאורך הכבישים הנסללים צמחו מחנות אוהלים, שם התגוררו מלאי חזון ואמונה בשוויון ובצדק חברתי, מתוך תחושת שיתופיות ואחווה, שמחת היצירה והסתפקות במועט תוך מילוי המשימה בתנאים פיסיים ונפשיים קשים. "הַךְ, פַּטִּישׁ! עֲלֵה וּצְנַח! / הַךְ, פַּטִּישׁ, עֲלֵה וּצְנַח! כְּבִישֵׁי בֶּטוֹן בַּחוֹל נִמְתַּח/ עוּרִי שְׁמָמָה, דִּינֵךְ נֶחְתַּךְ/ אָנוּ בָּאִים לִכְבֹּשׁ אוֹתָךְ!" כך כתב נתן אלתרמן ב-1934 אודות עמק תפארת ובניית התשתיות בה. כאשר כביש טבריה-צמח היה לסמל – הכביש הראשון בארץ שנסלל בעבודה עברית מאורגנת, והיווה אבן הפינה למפעלים חלוציים רבים. הכביש נולד מתוך צורך ביטחוני מצד שלטונות המנדט וכן, לצורכי התעסוקה לחלוצי העלייה השלישית. כיום, קצב החיים העכשווי, הצורך בחיסכון בזמן, גידול האוכלוסייה, ההתפתחות הכלכלית וסיבות נוספות כגון העדר תחבורה ציבורית ראויה, כל אלו מכתיבים את האצת סלילת הכבישים, החוצים את ישראל מצפון לדרום. מערכת מסועפת הכוללת דרכים ישנות וחדשות, החל מכבישים שנסללו בשנות המנדט הבריטי, ולאחר מכן אלו שנסללו בתמיכת הממשלה (מע"צ –נתיבי ישראל) וכן דרכים מהירות הנסללות במאה ה-21 מרביתן על ידי זכיינים. על אף התפתחות הטכנולוגיה והתשתיות, לניר בוחר כתמיד לחקור ולהתמקד בגורם האנושי, האדם, הפועל העומד מאחורי המכונה, קבוצת הסוללים שבעמל כפיהם מעניקים לנו את האפשרות לנוע אל עבר נתיבים חדשים".
'הסוללים', בועז לניר.
אוצרת :נורית טל-טנא.
15.1- 23.12
פתיחה: יום חמישי, 23 בדצמבר 2021, בשעה 19:00
בית האמנים ע"ש יוסף זריצקי, תל אביב