מטר על מטר: פסטיבל ירושלים ה-13 לשירה בחול המועד סוכות 2021

חדשות אמנות ותרבות
כריכת ספרו של נתן וסרמן"מנלאוס" (2018). המשורר נתן וסרמן זוכה פרס מקום לשירה ע"ש חיים גורי לשירה עברית תשפ"ב

'מטר על מטר' – פסטיבל ירושלים  לשירה מבית 'מקום לשירה' הבית לכותבים וכותבות וליצירה ספרותית בירושלים יתקיים זו הפעם ה-13 במהלך חוה"מ סוכות בין התאריכים 23-22 בספטמבר 2021, במרחב של שכונות טלביה ומרכז העיר ירושלים. הפסטיבל מעניק במה לספרי שירה שיצאו לאור בשנה שחלפה, ולמשוררות והמשוררים הפועלים כיום, מתוך האמונה בכוחו של משורר בן זמננו להשפיע. השנה ב'מטר על מטר' יופיעו 45 משוררים ותיקים וצעירים, יוצרים  ספרותיים, 5 הרכבים מוסיקליים ו-12 מופעים. הפסטיבל יפתח עם הענקת הפרס על שם חיים גורי לשירה עברית למשורר נתן וסרמן. הכניסה חופשית.

יום רביעי | 22.9.2021 | 17:00 | הענקת פרס על שם חיים גורי לשירה עברית
מקום לשירה גאה להעניק זו השנה הראשונה את הפרס על שם חיים גורי לשירה עברית. הפרס נועד להנציח את מורשתו של המשורר חיים גורי, ויוענק על שירה פורצת דרך למשורר אחד, שפרסם לפחות שני ספרי שירה (האחרון שבהם לפני פחות מחמש שנים). המשורר נתן וסרמן הוא הזוכה בפרס ע”ש חיים גורי לשירה עברית לשנת תשפ”ב. חברי ועדת השיפוט גלעד מאירי (יו”ר), יעל גורי, עטרה בן חנן, עמיחי חסון, רותם עטר ונועה שקרג’י נימקו את בחירתם וכתבו: ״הפואטיקה של וסרמן היא בעלת נוסח ייחודי. שירתו היא התכה בין מיתולוגיות עתיקות והיסטוריה, אשר יוצרת מיתולוגיה חדשה, אורבנית, טבעית וירושלמית. זוהי שירה מקורית, אקספרימנטלית, נועזת ונדירה באיכותה; שירה שיחתית ולא פעם הומוריסטית, הפתוחה לקריאות מגוונות; שירה החפה ממלאכותיות, אשר נעה בוירטואוזיות בין זמנים, מקומות ומשלבי לשון; שירה שאינה מחויבת לסדר יום אופנתי, ואינה מחניפה לקורא: היא מובילה אותו במבוכים שבהם המשורר הוא בן בית, וסומכת על הקוראים והקוראות שיגיעו ליעדם.״ עוד ציינו השופטים כי ״בניגוד לנורמה רווחת בשירה העכשווית, וסרמן אינו משתמש במיתולוגיות כתבנית ריקה, למשל כאמצעי של רהב, אלא הוא מחייה את המיתי והופך את הדיאלוג המיתי לדו-סיטרי: המיתוס העתיק קיים בהווה וההווה קיים בעבר. שירתו היא שירה זוכרת, במובן זה שהיא עוסקת בחשיבותה של ההיסטוריה ליחיד ולקולקטיב. בשיריו הבנים פונים אל אבותיהם בשאיפה להעביר את דבריהם, להיזכר ברוחב היריעה, במשמעות המלאה, המקורית, של מה שנעלם או הושטח על ידי הזמן. כלומר, היא אינה שירה לקחנית, המרוששת את השפה מתוכן, או מתקשטת במיתולוגי, בהיסטורי, או בלשוני על מנת להתנאות, נהפוך הוא: היא מקפידה להביא עמה מנחות לאומנות השירה עצמה, כעולת רגל. הפואטיקה של וסרמן משוכללת, אינטנסיבית, רוחנית ומוזיקלית, ולכן השיר לעולם אינו מצטמצם או מצמצם לכדי תובנה, חוויה או רגע בודדים, אלא הוא מתפקד כמפה מרובדת הקוראת להתעצמות הדובר, כמו גם הקורא – ברוחו, תודעתו וידיעתו.״ נתן וסרמן פרסם עד כה שישה ספרי שירה, האחרון שבהם “מנלאוס” (כרמל, 2018); הוא עורך כתב העת “כרמל”, ופרופסור לאשורולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים.

דוברים: יעל גורי, נתן וסרמן, גלעד מאירי
מנחה: עמיחי חסון
מקום האירוע: מקום לשירה, המערבים 9, ירושלים.

יום רביעי | 22.9.2021 | 18:30 | בנחת – משוררים קוראים משיריהם בשניים

יהודה ויזן <> מרחב ישורון
שני משוררים המצויים באמצע דרכם הספרותית ידונו במחצבים הלשוניים והתרבותיים שמתכם הם כורים את חומרי הגלם של שירתם ובמשמעות המעודכנת של האוונגרד בימינו. הם יעסקו ברלוונטיות של אותם מחצבים להתפתחות השירה העברית בכללותה. ועוד, הם יעמדו על ההשפעות הפרוגרסיביות על שירת הזמן, על מטוטלת היחסים בשירתינו בין שמרנות לליברליזם ולאור זאת על הגדרה מחודשת של מהפכנות בשירת הזמן.
מנחה: גלעד מאירי
מקום האירוע: מקום לשירה, המערבים 9, ירושלים.

צילה זן בר צור <> מאיה בז’רנו
מפגש בין שתי משוררות פורצות דרך ביחסן אל המידע. מאיה בז’רנו שספרה “עיבוד נתונים” ראה אור במהדורה חדשה השנה (2021), היא משוררת הנתונים הישראלית הראשונה. צילה זן בר צור (מחברות שדה,2021) היא משוררת פורצת דרך ביחסה אל התרבות העממית. זן בר צור מושכת ביצירתה את התרבות העממית העתיקה, התרבות השבטית והנשית, אל העתיד – אל תרבות עממית בת זמננו.
מנחה: נועה שקרג’י
מקום האירוע: גינת זמנהוף, זמנהוף 12, ירושלים.

יקיר בן משה <> עדי וולפסון
מפגש של שני אבות. יקיר בן משה פרסם השנה את ספרו “שריקת שומר הלילה” (מוסד ביאליק 2021). זהו ספרו השלישי של בן משה שעוסק רובו ככולו באבהות. ספר זה שונה מהשניים שקדמו לו בכך שהוא כתוב כפרוזה לירית, היינו – כשירה בשורות ארוכות. עדי וולפסון פרסם את הספרים “אני אבא שלך” (פרדס 2019) ו”בגוף ולא רק בו” (פרדס 2021), העוסקים אף הם באבהות – בליווי של האב את בנו בתהליך שינוי מין. ביחד הם משוחחים על גבולות השירה, על גבולות האבהות, וגם על גבולות הכתיבה על נושאים אלו.
מנחה: עמיחי חסון
מקום האירוע: המפעל, המערבים 3, ירושלים.

יום רביעי | 22.9.2021 | 20:00 | מרוץ שליחים
ארבעה משוררים ומשוררות ותיקים קוראים משיריהם, ומזמינים ארבעה משוררות ומשוררים צעירים לקרוא משיריהם ולהמשיך במרוץ השליחים של השירה העברית המתחדשת. אפרת מישורי (ואיש לא חיבק את הים, 2021) מזמינה את עמנואל יצחק לוי (השמש שרה למלכיור, 2021); דנה אמיר (אבני ריחיים, 2021) מזמינה את המשורר טל שמור (רמי כוכב עליון, 2021); תמיר גרינברג (בחסד, 2021) מזמין את שי שניידר אילת (הוא היה כאן, אני בטוחה בזה, 2019); צבי עצמון (ישירים, 2019), מזמין את המשוררת סיגל נאור פרלמן (מחלוטה, 2020).
על המוזיקה: דניאל רובין
מנחה: אמיר חרש
מקום האירוע: המפעל, המערבים 3, ירושלים.

יום רביעי | 22.9.2021| 22:00 | המשתה
שישה משוררים מרימים כוסית שיכר וקוראים בשבחי השירה ברוח המשתה האפלטוני.
משתתפים: דניאל באומגרטן (זיהוי טווח רחוק, 2020), דותן ברום (עור שני, 2021), קים מידן (במקדש היחיד הזה היחיד, בבשר, 2021), יעל סטטמן (בעניין הבערה, 2021), דביר שרעבי (זמן עזיבת הרחם, 2021).
על המוזיקה: גל דה פז
מנחה: שחר מריו מרדכי
מקום האירוע: המפעל, המערבים 3, ירושלים.

יום חמישי | 23.9.2021| 17:00 | פאנל ביקורת
ביקורת הספרות נתפסה בשנים האחרונות כשדה עקוב מדם המשתמש בביקורת ככלי לטיהור שדה הספרות מיוצרים ויצירות הנתפסות כבלתי ראויות. שנת 2021 הביאה עימה מפנה: משדה שהתנהל באופן כמעט בלעדי בעיתונות וברשתות החברתיות, בשנה האחרונה הוקמו שני כתבי עת המוקדשים באופן בלעדי לביקורת: “מעלה” ו”פנס”. באירוע ישוחחו על ערכים בביקורת עורך כתב העת “פנס” – פרופ’ חיים וייס, עורך מדור “תרבות וספרות” של עיתון הארץ בני ציפר, ועורכת כתב העת “מעלה” נועה שקרג’י.
מנחה: עמיחי חסון
מקום האירוע: מקום לשירה, רחוב המערבים 9, ירושלים.

יום חמישי | 23.9.2021 | 18:30 | בנחת – משוררים קוראים משיריהם בשניים

אלפרד כהן <> מאיה ויינברג
שיחה בין שני משוררים צעירים על תרבות וטבע אורבניים ואורגניים בשירתם. הם ינסו לברר מה אותנטי בשירתם ובשירה העברית של ימינו וכיצד הוא בא לידי ביטוי בספרותיות של השירה ובמפגש של חוכמת העבר ופשטות המחשבה עם טכנולוגיה ומדיה מהירים. זהו דיון במקצבי החיים – על מעברים בין לאט ומהר האופיינים לימי סגר ואי סדר – וממילא זהו דיון במקצבים שיריים.
מנחה: עמיחי חסון
מקום האירוע: מקום לשירה, המערבים 9, ירושלים.

ערן הדס<> ליאור זלמנסון
ערן הדס הוא ממשוררי האינטרנט הראשונים בעברית, ליאור זלמנסון – האחרון עד כה.
ערן הדס פרסם השנה את ספרו התשיעי תאים (הוצאת ברחש, 2021), וכתב את אחרית הדבר למבחר משיריו של אהרן שבתאי (עם עובד, 2021). ליאור זלמנסון, פרסם השנה את ספר שיריו הראשון –  יש לנו דרכים לגרום לך ליהנות (2021). ביחד הם מדברים על תוכנה וממשק, שירה וקידום ממומן, לשון וקוד.
מנחה: נועה שקרג’י
מקום האירוע: המפעל, המערבים 9, ירושלים.

אלטייב ע’נאיים <>  אלחי סלומון
הספרות הישראלית היא חלק מזרם הגולף התרבותי והלשוני העשיר של המזרח התיכון. שני המשוררים הצעירים, שספרי ביכוריהם ראו בשנה האחרונה, יעסקו בצורות השונות של הסחף הפואטי. ניתן להמשיל את הסחף לתנועות הגירה במרחב, בזמן ובשפה. מכאן, הם יעמדו על המתח שבין האמנותי לפוליטי, על יחסם לאופנות העכשוויות בשירה, על חיבורים ישירים בין האחרים, על מעקפים, כגון, תרגום, ועל הפוטנציאל הבין תרבותי המקומי, שרובו טרם מומש.

מנחה: גלעד מאירי
מקום האירוע: גינת אור, זמנהוף 12, ירושלים.

יום חמישי | 23.9.2021 | 20:00 | מרוץ שליחים
שלושה משוררים ומשוררות ותיקים, קוראים משיריהם ומזמינים שלושה משוררים צעירים לקרוא משיריהם ולהמשיך במרוץ השליחים של השירה העברית המתחדשת. שרון אס (המגרפה, 2021), מזמינה את יונתן סואן (לאות, 2019); אלכס בן ארי (מים מים, 2021), מזמין את יונדב פרידמן (אקסיטציה, 2019); ריקי דסקל (שפת הנהר, 2021) מזמינה את שרי שביט (כאב מרחקים, 2021).
מוזיקה: דניאל גמליאלי
מנחה: אמיר חרש
מיקום: המרכז העולמי למורשת יהדות צפון אפריקה, המערבים 13, ירושלים

יום חמישי | 23.9.2021 | 22:00 | המשתה
שישה משוררים מרימים כוסית שכר וקוראים בשבחי השירה ברוח המשתה האפלטוני. משתתפים: רומן אייזנברג (שירים טחובים לילדים רטובים, 2021), נמרוד ברקו (תקופת־הכוכב שטרם נתפתחו־בו־עיניים, 2020), דעאל רודריגז גרסייה (גילופין, 2021), ספיר יונס (אלו אינדיגו, 2021) חיה לוי (מאושרת ועצובה, 2020), נדיה עדינה רוז (בבטן הזאב, 2021).
מוזיקה: שירה ז’ כרמל
מנחה: שחר מריו מרדכי
מיקום: המרכז העולמי למורשת יהדות צפון אפריקה, המערבים 13, ירושלים