מוזיאון ים המלח העתידי – פנינה אדריכלית בערד לקידום המודעות להצלת ים המלח – פרוייקט

האמן הבינלאומי ספנסר טוניק ישוב לישראל באוקטובר 2021 כדי לערוך מיצב תמונות נוסף כדי למשוך את תשומת לב העולמית לחשיבות שימור ים המלח והצלתו.
ארי ליאון פרוכטר,היזם של מוזיאון ים המלח העתידי בערד, גייס אמנים ואדריכלים בינלאומיים לתכנן מוזיאון כדי לעורר חיים חדשים בנקודת ציון היסטורית שהולכת ונעלמת – ים המלח. יחד עם פרויקט "ים המלח בהתחדשות", פתחו בקמפיין מימון המונים של Headstart לגיוס כסף ומודעות להצלת ים המלח, והשיגו התחייבות של האמן והצלם המפורסם בעולם ספנסר טוניק לחזור לים המלח ולערוך מיצב אמנות נוסף כדי להדגיש את חשיבות הצורך בשיקום ים המלח.

מצילים את ים המלח
מוזיאון ים המלח העתידי צילום: Neuman Hayner Architects&Ikonospace

בצדק זכה ים המלח לתואר הפלא השמיני של העולם. זוהי פנינה תיירותית, כפי שיכול להעיד כל מי שטייל באזור: הנחלים, המערות, הקיבוצים והיישובים, מדבר יהודה היפה, מצוקי דרגות – והרשימה נמשכת… ים המלח הוא מקום של רוחניות – ממצדה וכת קומראן שהשאירה לנו את מגילות ים המלח, ועד היום, כשהוא מושך צליינים ותיירות ורוחנית, מישראל ומחו"ל.אולם פני הים הנסוגים והצטמקות הים, הפכו את ים המלח לאזור אסון. חוף מינרל היפה, למשל, ננטש אחרי שנהרס על ידי בולען. הסיבה העיקרית היא לאו דווקא המפעלים, אלא יותר עשורים של הפניית מי נהר הירדן, הזורמים מן הכינרת, לצרכי חקלאות במקום לים המלח. פתרונות הועלו וירדו מהפרק, כמו תעלת הימים (שעלולה הייתה לסכן את ים סוף, הים האדום).

מצילים את ים המלח
מוזיאון ים המלח העתידי צילום: Neuman Hayner Architects&Ikonospace

פרויקט "התעוררות ים המלח" עמותה ללא מטרת רווח אשר הוקמה ב-2016 במטרה להציל את ים המלח – אתר מורשת עולמי. העמותה שמה לה למטרה לתעד את השינויים העוברים על ים המלח, ולהפיץ אותם כדי להעלות את המודעות העולמית, באמצעות יוזמות חינוכיות ואמנותיות. העמותה עובדת עם מומחים לאקולוגיה כדי למצוא פתרונות להצלת הים. העמותה מתגאה במטרה הנעלה שלשמה היא קמה: לשקם את זרימת המים ההיסטורית לים המלח מהכנרת ומנהר הירדן. באמצעות טכנולוגיית הייחודית שלה, היא צופה כי ים המלח יתאדה כמעט לחלוטין עד שנת 2050 והיא יוצאת בקריאה לציבור לסייע ולעזור להחיות את פיסת ההיסטוריה המפוארת הזו.

ספנסר טוניק ים המלח
פרוייקט מוזיאון ים המלח העתידי צילום: ספנסר טוניק
ספנסר טוניק
מוזיאון ים המלח העתידי צילום: ספנסר טוניק