מג'די חלבי אמן קליגרפיה ערבית מופשטת מדליית אל כרמל

מג'די חלבי אמן קליגרפיה ערבית מופשטת
העבודה של מג'די חלבי מתוך תערוכת פקעת: רכישות חדשות לאוסף האמנות הישראלית ע"ש ברוך ורות רפפורט מוזיאון תל אביב לאמנות

במהלך 2021 החליטה קרן רפפורט להסב את תמיכתה, המיועדת בדרך כלל לפרסי אמן, לטובת רכישת יצירות לאוסף הקבע של מוזיאון תל אביב לאמנות. בעקבותיו הצטרפו לאוסף יצירות של 58 אמניות ואמנים שנבחרו מתוך 1,850 תיקי עבודות שהוגשו. עבודתו של האמן מג'די חלבי נבחרה להיות חלק מאוסף זה. חלבי מביא לשדה האמנות יצירות דינמיות עכשוויות המותאמות לתנועת האמנות בת זמננו תוך יצירת דיאלוג עם הקליגרפיה הערבית הקלאסית. המפגש עם יצירותיו מזמן לכל אחד אפשרות להתחבר ליופיה של השפה הערבית ללא צורך בידע מוקדם אודותיה. הכירו את מג'די חלבי, האמן המצייר במילים. 

מג'די חלבי אמן קליגרפיה ערבית מופשטת

קליגרפיה ערבית היא צורת אמנות ייחודית המעבירה יופי ומשמעות בו זמנית. הרבגוניות שלה בעיצוב מציגה תחום אינסופי של אפשרויות הכוללות חקירות נרחבות ושינויים רבים. הביטוי הקליגרפי הוא מרכיב דקורטיבי בסיסי בכל סוגי האמנות האיסלאמית, החל מארכיטקטורה ועד עיצוב נוי. קליגרפיה ערבית היא צורת אמנות הטומנת בחובה משמעות רוחנית עם יופי אסתטי. הציוריות של השפה הערבית היא שמשכה את חלבי מלכתחילה וממנה הוא מקבל את ההשראה לעבודותיו. אך עבודותיו חורגות מכללי הקליגרפיה הקלאסית המוכרת. חריגה המאפשרת הפשטת הכתב והדגשת הציוריות של השפה כשהמסר המילולי מטושטש קלות, טכניקה ההופכת את השפה הערבית לאוניברסלית ונגישה לכל אדם. ציור הקליגרפיה הערבית מתבטא במגוון סגנונות וישנם גם אופנים שונים של סגנונות כתיבה ערביים מסורתיים. נושאי הכיתוב של חלבי מגוונים ומורכבים משירים עממיים, משפטים אישיים וכדומה. אך את ההשפעה הרחבה ביותר הוא שואב מהזרם הסופי והמשורר הסופי מנסור אל- חלאג'. בחלק מעבודתיו של חלבי תוכלו לראות את הדרווישים הסופים המחוללים לעיתים גלויים ולעיתים נסתרים ורק לאחר בחינה מחודשת של היצירה נגלית תנועתם המשתלבת עם הכתב המופשט.

מג'די חלבי אמן קליגרפיה ערבית מופשטת

תהליך העבודה של חלבי הוא תהליך איטרטיבי הכולל ציור ורישום חוזר מספר רב פעמים של המשפטים אותם הוא בוחר מראש. הוא עובד בשיטת השכבות המאפשרת לו ליצור הפשטה היוצרת חוסר הגדרה של הציור. כמו הדרווישים הסופים הוא מתמסר לציוריות בדרך מדיטטיבית ורוקד עם האותיות במעין טקס אישי שלו איתן. את תהליך העבודה הוא מתחיל מחיבור לעצמו : "אני מחפש את נקודת החיבור ביני לבין עצמי לבין הציור. זה תמיד מתחיל מחיפוש וחקירה של עצמי, בהתחלה אתה מנסה להתנתק מהסביבה ולהיות כולך בתוך התהליך היצירתי. אך כשתהליך הציור מסתיים אתה מתחיל לחפש את החיבור החוצה, אל הסביבה. אני רוצה שהציור שלי יצליח לגעת במי שצופה בתוצאה של התהליך שאני עברתי". החיבור שלו לקליגרפיה המופשטת הוא חיבור עמוק הנובע מהרצון שלו לגעת בכמות רחבה של אנשים בצורה אחרת: "הקליגרפיה הסטנדרטית, המסורתית ברורה ונהירה לאנשים, הם באים אליה כבר מגובשים ועם תפיסה איך היא צריכה להיות. היא תגרום להם לחזור למקום הידוע והמוכר וזה משהו שאני פחות רוצה שיקרה. לעומת זאת, הקליגרפיה המופשטת גורמת גם למי שמכיר את השפה הערבית וגם מי שלא לראות זווית אחרת ושונה ממה שהכיר והעובדה שזה נעשה בכתב יד מוסיפה אותנטיות וחיבור טבעי לשפה".  

מג'די חלבי אמן קליגרפיה ערבית מופשטת

מלבד המאפיין הבולט לעין הקשור לקליגרפיה הערבית שהוא יצירת קומפוזיציה מורכבת הכוללת חפיפה של מילים המשולבות בשיטה ייחודית מאפיין נוסף הוא התנועה והדינאמיות המתבטאות דרך הקווים הקליגרפיים. ציורי הקליגרפיה המסורתיים והעכשוויים נחשבים לאמנות חדשנית המתבססת על התסריטים המסורתיים והייחודיים שלהם, על הזהות העכשווית המורכבת של כתב היד של האמן והחומרים אותם הוא בוחר. ניכר כי חלבי מבטא את אומנותו באמצעות ישום השפה הערבית הייחודית ליצירת קו חדש ושונה של ציור קליגרפיה עכשווי. 

אל האמנות הקליגרפית הגיע חלבי (יליד 1977) כשהוא בן 36 לאחר שבמשך שנים עסק בגילוף עצים כתחביב ואז גמלה בו ההחלטה להתפרנס מהתחביב ולהפוך אותו למקצוע,  הוא פתח גלריה בדליית אל כרמל כאמן אוטודידקט והחל להיכנס לעולם האמנות. בגלריה אף החל ללמוד לעומק את אמנות הקליגרפיה המופשטת. חלק נכבד בעזרה והליווי בכניסה לעולם זה הוא נוקף לזכותו של האמן והיוצר הידוע סלאח אל קרא שאף הוא מצייר ויוצר בדליית אל כרמל ממנו למד רבות טכניקה ודרכי עבודה. עם הזמן פיתח מג'די חלבי שפה ייחודית משלו שבזכותה זכה להכרה של הממסד בדמות כניסה לאוסף הקבע של מוזיאון תל אביב לאמנות. כבוד!  

מג'די חלבי אמן קליגרפיה ערבית מופשטת
מג'די חלבי אמן קליגרפיה ערבית מופשטת
מג'די חלבי אמן קליגרפיה ערבית מופשטת
מג'די חלבי אמן קליגרפיה ערבית מופשטת