האמן, הקטנים והגבינות – חיבור מיוחד בין יעקב בלומנטל למשק יעקבס

צילום קולינרי משק יעקבס
השפים הקטנים של יעקב במחלבה של יעקבס עיצוב וצילום: יעקב בלומנטל

הוא אמן המיניאטורות וצלם הקולינריה, הם מחלבת בוטיק מסורתית ואיכותית מכפר הרא"ה שהמפגש ביניהם התחיל מהמקום הפשוט אך מלא כבוד והערכה לגבינות איכותיות של האמן יעקב בלומנטל. לאחר שיטוט בסופר השכונתי וחיפוש אחר גבינות מיוחדות ולא תעשייתיות עבור הצילומים שלו מוצא יעקב את הגבינות של משק יעקבס הוא חוזר הבייתה מתיישב ליד שולחן העבודה יחד עם הקטנים שלו (המינאטורות) והוא פשוט מתאהב בגבינות. הוא מעלה תמונה אחת לרשת יעקבס אוהבים את  הקונספט ומשם מתחיל קשר שהוא הרבה מעבר לקשרי עבודה. הם שולחים מארזים עמוסי כל טוב ליעקב שישביע את הרעב האמנותי שלו ליצור אך גם את הרעב שלו לגבינות  בייחוד בימי סגרים , בידודים וקורונה. 

צילום קולינרי משק יעקבס
מטפסים על הר הגבינה צילום ועיצוב: יעקב בלומנטל

ייתכן ולא תמצאו את הקשר בין שני תחומים אלה אך החיבור בהחלט מתבקש שכן אם אמנות אותה יוצר בלומנטל היא במהותה יצירת יופי אז בלב ייצור הגבינות יש את הרצון ליצור משהו יפה וגם טעים. בדיוק כמו עבודת האמן הדורשת זמן, סבלנות, תרגול והשקעה כך בבסיס של כל מתכון של גבינת בוטיק. המשותף לעיסוק של שני תחומים אלה הוא יצירתיות. הגבינות של משק יעקבס תעלה יקר יותר מגבינה מסחרית אחרת בדיוק באותה סיבה שעבודת אמנות של בלומנטל תעלה יותר מכל צילום מסחרי אחר וכל זאת בדיוק בגלל סיבה אחת- האדם, האמן העומד מאחורי היצירה. בלומנטל האמן נאמן לעבודתו ויעשה את כל הדרך של היצירה עד לשלמות כך גם במשק יעקבס שהתמורה של שניהם היא מוצר/ יצירה ייחודית, אסתטית ואיכותית.  

צילום קולינרי משק יעקבס
בוחנים את הגבינות במחלבה עיצוב וצילום: יעקב בלומנטל

היעקבסים מספרים: "כשמשפחת יעקבס הגיעה לכפר הרא‘‘ה עדיין חלבו את הפרות בידיים.בשנת 1936 הגיעו יצחק ורות יעקבס לכפר הרא"ה שבואדי חווארית (הוא עמק חפר). השממה השוררת בכל והביצות שמסביב לא הפילו את רוחם, וכאן החליטו לקבוע את ביתם ולהגשים את חלומם לישוב הארץ. באותם ימים, במשק קטן עם פרות ועיזים שגידלו וחלבו בחצר, החלו לגבן גבינות לצרכי הבית – ובמרחק הזמן, שלמה, הבן, עדיין זוכר את החליבה הידנית לתוך דליי פח ואת בדי הגאזה התלויים במטבח מהם ניגרים מי הגבינה. ברבות הימים, הולך בדרכי הוריו, הקים שלמה, יחד עם אשתו רוני, רפת לתפארת – בה נחלבות הפרות שלוש פעמים ביום בעזרת ציוד חדיש,ואוכלות אוכל הגדל בשדות הבעל של המשק ללא ריסוסים ותוספים – והחלב משובח באיכות בלתי מתפשרת. באמתחתו תמיד נשא חלום לחזור ולייצר גבינות כבבית הוריו. בשנת 1997 החליטו בני הדור השלישי לחדש מסורת אבות, והקימו בצמוד לרפת מחלבה. מחברת המתכונים של סבתא היוותה בסיס למתכונים הראשונים ובעזרתה החלו במלאכת הגיבון ובהמשך רכשו ידע ממחלבות מסורתיות באירופה. כיום מתבצע במחלבה יצור הגבינות בציוד חדיש, בשיטות מסורתיות כנהוג במחלבות קטנות באירופה, תוך הקפדה על תהליכי יצור מבוקרים. במחלבה מעבדים חלב עיזים, צאן ובקר ומייצרים כ – 25 סוגי גבינות איכותיות וייחודיות: קשות, חצי קשות בשלות, גבינות עובשים וכמובן גבינות רכות ויוגורטים". 

צילום קולינרי משק יעקבס
הגענו לפסגה עיצוב וצילום: יעקב בלומנטל

לאחר מחשבה ניתן לראות בבירור את החיבור. הוא אמן המינאטורות וצלם הקולינריה והם אמני הגבינות. שכן המונח אמן מתייחס לכל אדם שאכפת לו בצורה אישית ועמוקה מהיצירה אותה הוא יוצר. ליצור משהו ייחודי ושונה כמו העבודות של בלומנטל והכנת גבינות אחרות שאף אחד לא מכין כפי שעושים במחלבת יעקבס. כאשר כל סיפור היצירה של כל מוצר/ צילום מגיע ממקום של תשוקה ויצירתיות. חיבור נפלא! 

צילום קולינרי משק יעקבס
מנקים..עיצוב וצילום: יעקב בלומנטל