אורלי פורטל הדרך עד פקרוני

מחול ישראלי
מתוך 'פקרוני' צילום: לורנצו ביאנצ'יני

המופע פקרוני יצירתה של הכוריאוגרפית, יוצרת וחוקרת התנועה אורלי פורטל הוא מופע מחול שכולו תשוקה סוחפת, יצירה בה פורטל בפעם הראשונה יוצרת עבור גברים כשהיא אורחת ביצירתה שלה. את הריקוד של שלושת הגברים מלווה קולה של הגבירה אֻםּ כֻּלְת'וּם. עד כה יצרה פורטל עבור נשים בלבד וזה עבורה שינוי משמעותי שחיכתה לו שנים רבות. בפעם ראשונה חקירה של שנים באה לידי ביטוי על הבמה בגוף של גברים, באגן גברי. אורלי מעיזה בפעם הראשונה לקחת יצירה שלמה של אֻםּ כֻּלְת'וּם ולהפוך אותה מיצירה מוזיקלית ליצירת מחול אך פקרוני הוא מעבר ליצירת מחול רגילה, פקרוני הוא סיומו של מסע אישי של אורלי בדרך להשלמה עם הנוכחות והאנרגיה הגברית החיה בשלום עם זו הנשית, לעצמאות נשית ולשחרור וקבלה ובעיקר פתח למסע חדש שנראה מן הסתם בעתיד על הבמה של פורטל. 

"פקרוני" (Fakarouni) / כוריאוגרפיה: אורלי פורטל/ רקדנים: אנדרסון בראז, ארתור אסטמן, ארז זוהר, אורלי פורטל/ מוזיקה "פקרוני", מילים ולחן – מוחמד עבד אל-ואהבב, ביצוע – אום כולתום/ עיצוב תאורה: נדב ברנע/ עיצוב תלבושות: רוסלו שמריה/ הפקה מקורית במסגרת רזידנסי סוזן דלל 2019-20/ מרכז סוזן דלל 26.9.2021

 

מחול ישראלי
מתוך 'פקרוני' צילום: לורנצו ביאנצ'יני

פקרוני הוא מחול לשלושה גברים ואישה, החושף את הקשר בין הגוף הזמני לאהבה הנצחית, "הגבירה", אשר פילסה לעצמה דרך בעולם גברי פטריארכלי והייתה לסמל תרבות, מקור השראה לחופש ולביטוי נשי גאה, שאינו נכנע לתכתיב הגברי. הנשים משמיעות קולן, המחוללת (פורטל)  ו"כוכבת המזרח" חוברות לדואט. נראה שפורטל לא היתה יכולה לעשות זאת בלי אֻםּ כֻּלְת'וּם. האחרונה מלווה אותה עוד מילדותה עוד כשאימה היתה מקשיבה לה בקול ישראל, מזמזמת את שיריה בצניעות ובלי משים חיברה את הילדה אורלי לעולמה של הזמרת האדירה. במופע מיטשטשים גבולות המגדר כאשר משחקי כוח עתיקים נבחנים לעומק ומתגבשת הגדרה חדשה של גבריות סמכותית ונשיות פורצת דרך. משחקי הכוח הללו מקבלים במה לאחר שנים של חקירה של היוצרת את מעמדה כאישה בעולם גברי דומיננטי אוריינטלי שאותו יצג אביה שהודות לאישיותו הדומיננטית דחף אותה לחיפוש זהותה ועצמאותה אך גם לחיפוש שורשיה וחיבור מחודש אליהם. על רקע זה, הודות למסע הזה נברא מחול קברט וירטואוזי עכשווי זה המהלל את התנועה הטקסית של הגוף הרוקד במפגן מרתק של מיתוס התשוקה והחירות לזהור בה, הן כגבר והן כאישה. אורלי מספרת על התהליך של גיבוש המופע: "התהליך היה ארוך מהרגיל,הזמנתי קבוצה של 20 רקדנים, גברים, שבאו מרחוק, חלקם אף עלה על מטוס, סדנת אינטנסיב של שלושה ימים, מבוקר עד ערב, בלי מספרים על החולצות בלי אודישנים, נפגשנו. רקדן  אחד מתוכם המשיך איתי, לבסוף נמצא הקאסט המושלם, בחלומותיי לא יכולתי לדמיין, שלושה גברים, עם יכולת ונוכחות מצמררים. כל אחד הביא אתו נדוניה מתרבות אחרת, ארתור אסטמן מרוסיה, אנדרסון בראז מברזיל וארז זוהר מגיאורגיה, ביחד צללנו אל הלא נודע והפכנו לבעלי בריתו, באומץ רב. במסגרת הרזידנסי שהוזמנתי אליו בסוזן דלל,  בינואר 2020 התחלנו חזרות, המגע הראשוני שלי עם הגברים ועם  קולה יצר רטט מיוחד ונדיר, לצדו פחד ושאלה האם אני מוכנה? הרי את אום כולתום לא רוקדים, לא מפריעים לה, רקדנו לקולה בהרמוניה דיסהרמוניית ויצרנו תזמור מחודש, המים געשו והרגשות הציפו זיכרון קולקטיבי, עבדנו שעות נוספות על הקטנה שבקטנות. כל חזרה התחילה, ב"טקס" תרגול עמוק לאורך שעה ויותר, גלגלנו את האגן ודייקנו מחוגיו, עד שהפך לכדור מים עגול מלא אש ותשוקה "דלוק" כמו שאומרים… התכנו חומר באנרגיה, והפכנו לתרבות, באינטימיות אמיצה שהפכה אותנו לאחד עם היקום. אחרי חודש וחצי של מסע מחונן ביחד, נאלצנו להיכנס לסגר הראשון". 

מתוך 'פקרוני' צילום: לורנצו ביאנצ'יני

כאמור,הבחירה בזמרת המצרית האדירה אֻםּ כֻּלְת'וּם אינה מקרית. פורטל חיה ונושמת אותה,מעריצה גדולה של העוצמה, הישירות והבהירות שאת שיריה למדה בעל פה עוד שהיתה ילדה קטנה. הבחירה בה היא סוג של סגירת מעגל של השלמה ואמירה של פורטל – אני מרוקאית מסוויריה זאת אני וזאת היא תרבותי אך אני גם אישה עצמאית וחופשיה. במופע זה חוגגת פורטל ניצחון ושלום – אין מאבק יותר. החקירה נגמרה מתחילה חקירה אחרת, חקירה של הגוף במפגשים אחרים וחדשים שהאגן הגברי משתלב בהם בטבעיות. אורלי מתארת את הבחירה בשיר של הזמרת שאף היא נעשתה בחרדת קודש וחשש : "כל שיר של אֻםּ כֻּלְת'וּם זה אירוע בשבילי… לאחר 30 שנה, ליצירתי החדשה, בחרתי בשיר "פקרוני" יותר נכון השיר בחר בי, שאניח בו מכחולי…בדחילו ורחימו  ניגשתי לספריית השירים שלה שנמצאים בסלוני, עם פורטרט דמותה, בתסרוקת גבוהה לראשה…התלבטתי בין ארבעה שירים, חשבתי לעשות קולאז' מכולם ביחד, לבסוף בחרתי להעניק את הכבוד ל"פקרוני"  זהו הקברט שלי, בו הצופה המאזין יעבור מסע באורך מלא, שעה שלמה". התשוקה ליצירה, החיבור לתרבות ולשורשים, חיבורה של אורלי לעצמי הפנימי שלה, לאייקונית המצרית הגדולה אֻםּ כֻּלְת'וּם והחקירה הממושכת של הגוף והזהות האישית והמגדרית הולידו כוריאוגרפיה גאונית ושפה תנועתית ייחודית ומפעימה של אורלי פורטל, אותנטית, טבעית עם שיער שיבה ארוך ושופע שרה ורוקדת אֻםּ כֻּלְת'וּם בבטחון תוך שהיא מנהלת דיאלוג עם הגברים הרקדנים המוכשרים לא פחות שאף הם משדרים תחושה טבעית של אהבה ושחרור במפגש בין גבר לאישה. אורלי : " יצירת מחול זו היא שיר אהבה לאהבה, לכל אהוביי ומאהביי, שיר הלל ליכולת להיות אישה אוהבת שאינה תלויה באהבה " אכן מרגישים זאת על הבמה בסוזן דלל.