הזדמנות של פעם בחיים להכיר את היצירות האיקוניות של יאן ורמיר הצייר בתערוכה הגדולה ביותר שהוקדשה אי פעם לאמן ההולנדי. תערוכה זו המוצגת במוזיאון הרייקסמוזיאום חושפת 28 מתוך 35 ציורי ורמיר הידועים ומאגדת יצירות ממוזיאונים באירופה, ארה"ב ויפן. אוצרי התערוכה טוענים כי מעולם לא הורכבו כל כך הרבה יצירות של יוהנס ורמיר, המאסטר ההולנדי הזוהר מהמאה ה-17, באותו מקום – וכפי שנראה זה לא יקרה שוב. תערוכה של פעם בחיים כבר אמרנו? הרטרוספקטיבה הראשונה של ורמיר מכרה יותר כרטיסים מוקדמים מכל תערוכה אחרת בתולדות המוזיאון. "ורמיר גורם לזמן לעצור", אמר טאקו דיביטס, המנהל הכללי של הרייקסמוזיאום. "הוא נותן לך את ההרגשה שאתה שם, עם האדם הזה, בחדר הזה, והזמן עצר. וזמן, במיוחד היום, הוא מה שכולנו מייחלים לו".
ורמיר, שנולד ב-1632, הוא האניגמטי ביותר מבין המאסטרים ההולנדיים. מלבד הקנבסים שלו, לא נשאר ממנו כלום: לא מכתבים, לא כתבים, לא יומן. הוא הוכשר כאמן, אך עבודתו בקושי זכתה להכרה במהלך חייו, בעיקר בגלל שבמדינה פרוטסטנטית חזקה, הוא המיר את דתו לקתולית כשהתחתן בגיל 21. מוזיאונים ובעלים פרטיים בשבע מדינות השאיל יצירות מופת למופע, כולל כמעט כל הסצנות הביתיות האינטימיות, המוארות באטמוספירה – משרתת שמוזגת כד חלב, ילדה תופרת תחרה, אישה בבתולה – שעבורן ורמיר הוא הטוב ביותר. ידוע. הגלריה הלאומית של לונדון שלחה אישה צעירה יושבת בבתולה; הלובר בפריז סיפק ל-The Lacemaker; והגלריה הלאומית בדבלין השאילה לאישה שכותבת מכתב עם המשרתת שלה. יצירות אמנות אחרות הגיעו מברלין, ניו יורק וטוקיו. תהליך איסוף העבודות דרש עבודה רבה ובסופו של התהליך רק תשע יצירות ידועות של האמן יחסרו. אחד נגנב ממוזיאון בבוסטון ב-1990; שניים, ממוזיאון המטרופוליטן לאמנות בניו יורק, אינם ניתנים להשאלה בגלל תנאי העזבון שלהם; ועוד אחד, מהלובר, מושאל במקום אחר. רוב השאר חלשים מכדי לצאת למסע עד אמסטרדם. התערוכה אינה נטולת מחלוקת. בסוף השנה שעברה, הרייקסמוזיאום אמר כי לאחר מחקר מדעי והשוואתי קפדני, הוא מאשר את הייחוס לורמיר של שלוש יצירות שכמה מומחים הטילו ספק באותנטיות שלהן. המפתיעה ביותר הייתה נערה עם חליל, שהגלריה הלאומית לאמנות בוושינגטון אמרה כי לאחרונה באוקטובר האחרון היא לא מאמינה שהיא ורמיר אמיתי, אבל כנראה הופקה על ידי מקורב לא מוגדר. יש חילוקי דעות לגבי רמברנדט, עם יותר מ-300 ציורים להשוואה. כשיש כל כך מעט עבודות להשוות במקרה של ורמיר, ניתן להסיק מסקנות שונות מאותם נתונים אומרים במוזיאון. ואכן מחקר ממצה שנערך לאחרונה הראה שמתחת לפרטים המוקפדים של תמונותיו של ורמיר היו תנועות רחבות ונמרצות שעמדו בניגוד לרעיונות הקודמים לגבי אופן עבודתו.
התערוכה של ורמיר תפתח ב10 בפברואר עד 4 ביוני ברייקסמוזיאום באמסטרדם.