שחר מולכו מונתה לתפקיד האוצרת לאמנות עכשווית במוזיאון תל אביב לאמנות

שחר מולכו
שחר מולכו קרדיט צילום: אלה ברק

ועדת הבחירה של מוזיאון תל אביב לאמנות הכריזה על מינוייה של שחר מולכו לתפקיד אוצרת האמנות העכשווית של המוזיאון. היא תיכנס לתפקידה החדש ביוני 2024 ותחליף בתפקיד זה את רותי דירקטור שכיהנה כאוצרת לאמנות עכשווית במוזיאון תל אביב לאמנות בין השנים 2014 – 2023. במסגרת התפקיד, מולכו תהיה אמונה על טיפול ופיתוח אוסף המחלקה, לצד ייזום תכנון וארגון תערוכות יחיד ותערוכות קבוצתיות של אמנות עכשווית בינלאומית במוזיאון. טניה כהן-עוזיאלי, מנכ"לית מוזיאון תל אביב לאמנות, בירכה על המינוי החדש : "בצילה של מציאות קשה וכואבת באזור בו אנו חיים ולנוכח המשבר מול קהילת האמנות הבינלאומית, חשוב לנו להמשיך לטפח את הדור הבא של צוות האוצרות והכישרונות במוזיאון ולזמן נקודות מבט חדשות ורעננות על התערוכות והאוסף. שחר מביאה איתה לתפקיד ניסיון מקצועי רב והיכרות מעמיקה עם זירת האמנות העכשווית הבינלאומית ואני סמוכה ובטוחה שהיא תוביל את המחלקה ברגישות ויצירתיות ועם עומק מחשבה וניתוח תיצור תכנית תערוכות מרתקת ומרחב לחקר ולשיח מורכב ומגוון".

שחר מולכו מסרה בעקבות ההודעה על מינויה: "אני נכנסת לתפקיד האוצרת לאמנות עכשווית במוזיאון תל אביב ברגע סוער ומורכב, בו כל "הנחות העבודה" שלנו נפרמו. הדבר מצריך ניווט רגיש ודמיון לאופן בו אמנות עכשווית בינלאומית תוצג במוזיאון. אני מאמינה שבכוחה של אמנות להתעמק ולבחון נושאים טעונים, ולעורר שיחות משמעותיות הדורשות רפלקציה, הבנה והכלה, לצד בקורת. מתוך הערכה לדרך שהתוו קודמותיי בתפקיד, המחלקה תמשיך לפעול על מנת להציג אמנות מצוינת המעמתת אותנו עם הניואנסים של החוויה האנושית המשותפת, תשאף להציע תכנית המציגה את מגוון הקולות הבולטים העכשוויים, אך גם תבקש לגשר על הפער בין הפריפריה הגאופוליטית של ישראל ומרכזי האמנות בעולם". 

שחר מולכו (נ. 1984) עבדה בשנים האחרונות כאוצרת משנה בלשכת מנכ"לית מוזיאון תל אביב לאמנות. היא החלה את דרכה במוזיאון בשנת 2016 כעוזרת לאוצרת הראשית והמנכ"לית דאז סוזן לנדאו ובהמשך עבדה בצמוד למנכ"לית הנוכחית טניה כהן-עוזיאלי. מולכו עבדה על תערוכות אמנות עכשווית במוזיאון, ביניהן: איברהים מהמה / שבר (2016), אדום על צהוב – מבחר מאוסף פרטי (2017), כריסטיאן מרקליי / השעון (2018) שימשה כאוצרת משנה בתערוכות יחיד גדולות בהן: לואיז בורז'ואה / שניים (2017), ג'ף קונס / ערך מוחלט (2020) ויאיוי קוסאמה  / זר של אהבה שראיתי ביקום (2021). בשנת 2021 אצרה (יחד עם רונילי לוסטיג-שטינמץ) את התערוכה קאלדר: שמש גדולה צהובה, ולאחרונה אצרה את תערוכתם של איליה ואמיליה קבקוב – מחר נמריא שננעלה לאחרונה. בימים אלו מולכו אוצרת מיצב תלוי-מקום חדש המתוכנן למפל האור הייחודי של המוזיאון עם אמן התאורה מוחמד אבו-סאלמה. מולכו היא בעלת תואר MA מאוניברסיטת גלזגו וכריסטי'ס לונדון באמנות מודרנית ועכשווית ו-BA בתולדות האמנות וקולנוע מאוניברסיטת תל אביב; היא התמחתה במוזיאונים מובילים בעולם (אוסף פגי גוגנהיים בוונציה, LACMA בלוס אנג'לס).