פרוייקט לונקה, תערוכת צילומים מטלטלת ומעוררת השראה בבית לוחמי הגטאות- הטור של ענת גרי-לקריף

פרויקט לונקה הוא מיזם צילום חינוכי־אמנותי חובק תבל, שהוא מחווה לשורדי השואה, שעל אף המגפה העולמית, ממשיכים לסמל אופטימיות ואת כוח החיים כאחרוני העדים לעולם שחרב בעולם שהקימו מחדש. במהלך השנתיים האחרונות (גם בעת משבר הקורונה), תרמו מכישרונם 250 צלמים בני כל הדתות, בהם צלמים מהמובילים בעולם, וצילמו בהתנדבות שורדי שואה בשלושים מדינות.רבים מהשורדים זוכים להגיע לגיל מופלג כשהם, חייהם והישגיהם מהווים מקור לעוצמה אישית. המצולמים עצמם, היו אלה שבחרו כיצד להצטלם ומה להביע בתמונה.
 אין זה דבר קל ופשוט להתיצב מול עברם הטעון של ניצולי השואה, עבר עמו הם מתמודדים כל חייהם, אך הצלמים שלקחו חלק בפרויקט, עשו זאת בתבונה ורגישות יוצאים מן הכלל. אומרים שתמונה אחת שווה אלף מילים אך במקרה הזה גם אלפי צילומים לא יוכלו להביע את הזוועה ונדרשות גם מילות הסבר.התוצאה המוצגת בתערוכה ייחודית ומטלטלת וחוצה את גבולות היכולת של הצילום והאמנות בכלל.
 אחדים מן הצלמים המשתתפים בפרויקט הם צלמים ידועים ובעלי ניסיון ואחרים הם צעירים. עבורם היווה המפגש עם שורדי השואה חוויה ראשונה מסוגה ובלתי נשכחת.הצלמים, שניחנו ברגישות ואמפתיה לזולת, הצליחו לייצר, באמצעות הצילומים, אינטימיות בין הצלם למצולם. היום אנחנו כבר יודעים שחשוב לזכור אך לא פחות חשוב – להזכיר.להזכיר לא רק בלב או בבית פנימה אלא גם באופן חזותי. צילום הוא דרך מצויינת לעשות זאת כיוון שהוא מהווה שפה אוניברסלית שמגשרת על פערי שפה, דת, תרבות ופערים בין-דוריים. כאשר הצילום 'מדבר' המילים יכולות לשתוק והמסר עובר בלי קול. 
 פרויקט לונקה נקרא על שם ד״ר אלאונורה נס מתל אביב, שכנערה שרדה חמש מחנות ריכוז והשמדה והלכה לעולמה בקיץ 2018. יוזמי הפרויקט הם הצלמים ג'ים הולנדר, בנו של ג'ינו הולנדר – חייל אמריקאי שלחם בנאצים באירופה במלחמת העולם השנייה ורינה קסטלנובו – בתה של לונקה. השותף לדרך, ד״ר חגי רוט, הוא חוקר במכון וייצמן, יוזם ומפיק ראשי בישראל.
 הפרויקט יוצג בהיקף נרחב באביב בשיתוף עיריית ירושלים.
 
אמנות ישראלית עכשווית
צילום: תמי בר- יוסף
אמנות ישראלית עכשווית
צילום: דבי היל, אום אל פאחם,ישראל 2020
אמנות ישראלית עכשווית
צילום: נגה פרידמן, באר שבע, ישראל 2020
אמנות ישראלית עכשווית
צילום: אמיר לוי, חדרה ישראל 2020
אמנות ישראלית עכשווית
צילום: רוברט גומפרט,דרום לייק טאהו, קליפורניה, ארה"ב 2019
אמנות ישראלית צלם עאטף ספדי
צילום: עאטף ספדי, צפת, ישראל, 2019
מירי צחי צלמת ישראלית מעבר ארז
צילום: מירי צחי, מעבר ארז, ישראל, 2019