פליינג קרגו ,שגרירת אמנות בדרכים – פרוייקט "אמנות בדרכים" , אמנות על משאיות

ייתכן כי נתקלתם כבר בדרכים במשאיות יחודיות של חברת פליינג קרגו שיזמה ואיפשרה לאמנים ואמניות ישראלים לצייר על דפנות המשאיות שלה וכך להפוך את המשאית לשגרירה של האמנות שלהם.  אם עד כה שימשו המשאיות לקידום ושיווק מותגים ועסקים הפעם השימוש התרחב לחשיפה קצת שונה ומעניינת לא פחות. עוד פרוייקט נפלא המנגיש אמנות במרחב הציבורי והופך את הסביבה שלנו למעניינת ואסתטית יותר. 

אמנות ישראלית עכשווית
משאית תל אביב של האמן בעז נוי צילום: טל בדרק

הפרוייקט הוא בהפקתה וביוזמתה של האוצרת רונית רייק, ילידת ת"א, 1963. את העיסוק באמנות התחילה כסטודנטית לתולדות האמנות באוניברסיטת תל אביב, משם המשיכה ביחד עם עבודתה כקרמיקאית,  ללמוד ולעסוק בעיצוב פנים תוך דגש על ייעוץ והכוונה ברכישת אמנות. את לימודי האוצרות רכשה בטכניון. רונית עוסקת בחיפוש אחר חללים ייוחדים במרחב הציבורי להנגשת האמנות: "כאוצרת מרתקים אותי חללים לא שגרתיים, חללים לא קונבנציונליים. אני אוהבת להוציא אמנים מאזור הנוחות שבו הם רגילים לעבוד ו'לפתות' אותם לצאת מהשגרה, ליצור בחללים אלטרנטיבים על גבי פורמטים מאתגרים ושונים מאלו שהם מכירים. אני מאמינה שאמנים המאתגרים את עצמם, יכולים לנוע ממדיום למדיום, לצאת מהקופסא, להעז ולצאת מבין קירות הסטודיו האישי, המוכר והנוח אל מרחב חדש, שונה ומרענן. לפרמט את אופני היצירה שלהם כך שהאמנות שלהם תפגוש קהלים חדשים בדרכים חדשות ומקוריות." (רונית רייק, 2021)

האמנים המשתתפים בפרוייקט הם: איתמר פלוג'ה, אלה אמיתי סדובסקי, אסד עזי, אלי שמיר, שי אזולאי, כרים אבו שקרה, בעז נוי ואלעד רוזן. 

אמנות ישראלית עכשווית
המשאית בעיצובו של האמן איתמר פלוג'ה צילום: טל בדרק
אמנות ישראלית עכשווית
המשאית בעיצובו של האמן איתמר פלוג'ה צילום: טל בדרק

האמן איתמר פלוג'ה מספר על יצירתו: "בחרתי לצייר חיות עוצמה גדולות וצבעוניות שיראו למרחוק, שתוכלו להינות מהן דוהרות/ טסות (החיות, לא המשאיות, הן נוסעות במהירות המותרת😊)  גם מהצד השני של כביש 6. באוזן של האריה ציירתי מחווה קטנה לאדם יקר לליבי -העגילים של עודד פלג,האמן האיש וההשראה שנפטר בזמן שציירתי את הציור"

האמן אלי שמיר צייר על משאית דיפטיך כשבצידה האחד הניח את כאביו האישיים ובשני את אהבותיו. בכל צד מופיע שיר שכתב אלי שמיר ואותו ניקד הסופר מאיר שלו.

האמן כרים אבו שקרה כאמן ערבי-ישראלי, הקקטוס מסמל עבורו את הקשר לאדמה, לסבל, אולם גם רואה בו סמל להתחדשות, ללבלוב ופריחה.על המשאית צייר קקטוסים בגדלים וסגנונות שונים. קקטוסים שיסעו ברחבי הארץ ויגיעו גם למקומות בהם בדרך כלל לא רואים אותם צומחים בטבע.

האמן אלעד רוזן  חוזר לדימוי התות אשר מזין את עבודתו בהקשרים מגוונים – הצורה האייקונית המזכירה אימוג'י ויכולה גם להדמות לדיוקן אנושי, יחד עם עולם הדימויים המתקשר בו של מתיקות ורומנטיקה אבל גם דקדנס ורקבון. על צד אחד של המשאית צוירו התותים במצב של קונפליקט ובצדה השני הדמויות מתחבקות ברגע אידילי של אהבה ואחדות. רוזן מבקש כך לנסות להתגבר על חוסר האונים של האמנות ולהציע אלטרנטיבה לעתיד אחר – טוב יותר. 

 

צייר על משאדיפטיך כשבצידה האחד הניח את כאביו האישיים ובשני את אהבותיו. בכל צד מופיע שיר שכתב אלי שמיר ואותו ניקד הסופר מאיר שלו

אמנות ישראלית עכשווית
המשאית בעיצובו של האמן אלי שמיר צילום: טל בדרק
אמנות ישראלית עכשווית
המשאית בעיצובו של האמן אלי שמיר צילום: טל בדרק
פרוייקט אמנות בדרכים
המשאית של האמן כרים אבו שקרה צילום: טל בדרק
אמנות ישראלית עכשווית
האמן אלעד רוזן והמשאית בעיצובו צילום: טל בדרק

פליינג‭ ‬קרגו‭ ‬היא‭ ‬קבוצת‭ ‬חברות‭ ‬ישראלית‭ ‬המספקת‭ ‬פתרונות‭ ‬לוגיסטיים‭ ‬מלאים‭ ‬לניהול‭ ‬שרשרת‭ ‬האספקה‭ ‬של‭ ‬חברות‭ ‬בתחומי‭ ‬התעשיה‭, ‬המסחר‭ ‬והקמעונאות‭.‬ שירותי‭ ‬הקבוצה‭ ‬כוללים‭ ‬בין‭ ‬היתר‭ ‬מיקור‭ ‬חוץ‭ ‬של‭ ‬פעילות‭ ‬לוגיסטית‭ ,‬ניהול‭ ‬ואחסון‭ ‬מלאי‭, ‬ניהול‭ ‬מערך‭ ‬הזמנות,‭‬ הובלה‭ ‬יבשתית,‭ ‬הפצת‭ ‬טובין‭ ‬לעסקים‭ ,‬בתים‭ ‬פרטיים‭ ‬ונקודות‭ ‬מסירה (‭ ,(‬BoxIt‬אריזה‭ ,‬ניהול‭ ‬שרשרת‭ ‬אספקה‭ ‬מחוץ‭ ‬לישראל‭,‬ רכש‭ ‬ושרותי‭ ‬ערך‭ ‬מוסף‭ ‬נוספים‭.‬

לאתר הפרוייקט: כאן