אריאל ואן סטרטן מסכם מסע של 4 שנות צילום בעקבות השייח'ים הבדואים בנגב בתערוכה בבית האמנים בתל אביב

צלם ישראלי אריאל ואן סטרטן
תערוכה "השייחים האחרונים של הנגב" של הצלם אריאל ואן סטרטן, בית האמנים בתל אביב

ב26.8 תפתח התערוכה "השייחים האחרונים של הנגב" בבית האמנים בתל אביב של הצלם הבינלאומי אריאל ואן סטרטן באוצרותו של אריה ברקוביץ. תערוכה זו מסכמת ארבע שנים של תיעוד השייח'ים האחרונים של הנגב. הדיוקנאות של השייח'ים יוצגו ברוב פאר בקירות בית האמנים בתל אביב בנוסף,בתערוכה יתארח האמן גיל גורן עם יצירה מיוחדת שנעשתה מצילומי השייח'ים.המסע כולל תיעוד חגים, מלחמות, מקרי מוות ומגפה עולמית. חלק מהשייח'ים הגדולים כבר הלכו לעולמם, וסיפור התערוכה כבר הוסרט לסרט תיעודי והתערוכה בדרכה לתצוגה בעולם. 

הצלם אריאל ואן סטרטן
הצלם אריאל ואן סטרטן צילום: מתוך דף הפייסבוק של הצלם

המסע של אריאל ואן סטרטן נולד מתוך זכרון ילדות במדבר (הוא גדל בבאר שבע) ועם המפגש הבלתי אמצעי עם הבדואים בנגב.החוויה החיובית שלו כילד עודדה אותו לחזור למדבר ולתעד את אחרוני השייח'ים בנגב. נראה כי העיתוי של התערוכה הוא מדוייק לרוח התקופה והיחסים הטעונים הקיימים בין המדינה ותושבי הנגב לבדואים.יותר מכל רצה טרנטן לשוב אל הפשטות והצניעות בהכנסת האורחים עולם שבעיניו הולך ונעלם. המניעים הסותרים של המסע הופכים את התערוכה הייחודית הזאת לתערוכה נוסטלגית עבור האמן המתעדת את נוף ילדותו שהולך ונעלם מצד אחד ולמסמך אנושי מהצד השני, שמטרתו לחשוף בפני הציבור הישראלי בפרט ובפני העולם בכלל צד אחר של החברה הבדואית הנתפסת באור שלילי בייחוד בחברה הישראלית. היום המונח בדואים מתקשר בתודעה הציבורית עם מונחים שליליים כגון פשע, ירי, עבירות בכבישים והברחות. התרבות של השייח'ים הולכת ונעלמת והיא הסמן לדעיכת המסורת הבדואית. התערוכה היא שילוב של מספר דיציספלינות כגון אמנות, סוציולוגיה, אנתרופולוגיה ופוליטיקה והיא בעיקר מזמנת עצירה להתבוננות ללא שיפוטיות והזדמנות לחוות רגעים ייחודיים שבעקבות הקידמה או המודרניזציה שלא ישובו עוד. 

תערוכה השייח'ים האחרונים בנגב
מתוך תערוכה השייח'ים האחרונים בנגב צילום: אריאל ואן סטרטן

השותף שלו לצילום ותיעוד השייח'ים הוא סלים (סלאם) אלטורי,  יועץ כלכלי עצמאי "בזכותו התערוכה יצאה לפועל, כי הוא תחקר והפיק את כל צילומי השייח'ים " אומר סטרטן. חשוב לציין כי כל הוצאות התערוכה מומנו מתרומות שנאספו בקהילה הבדואית מה שהופך את התערוכה לפרוייקט חברתי מעבר להיותו פרוייקט אמנותי. הצילומים בתערוכה מוצגים בגודל טבעי (כל צילום בגודל ורוחב 1.10 מטר) מה שמאפשר למבקרי התערוכה לעמוד פנים מול פנים מול השייח'ים המתועדים. 

אריאל ואן סטרטן, יליד ניו ג'רזי, ארה"ב, גדל בישראל, עבד כצלם עיתונאי בעיתון הלאומי "מעריב" מגיל 15. הוא חי ועבד בלונדון משנת 1989 עד 2006. הוא מתמחה בצילום אנשים לפרסומות ולענף האופנה ואף מרצה לצילום באקדמיה. מאז עבד רבות עבור מגזיני אופנה וסגנון, סוכנויות מוזיקה ופרסום ברחבי העולם.

תערוכת השייח'ים האחרונים של הנגב
מתוך תערוכת השייח'ים האחרונים של הנגב צילום: אריאל ואן סטרטן
תערוכה השייח'ים האחרונים בנגב