תערוכה תלת דורית משותפת למרים דרורי, האמנית אסתי דרורי-חיות וגיא חיות

"לגעת" , תערוכתה של אסתי דרורי חיות, אוצרת : ד"ר נירה טסלר, "סלון משותף לאמנות", שביל המרץ 5, תל אביב. פתיחה: 18/6, נעילה: 10/7. 

אוצרות וטקסט: ד"ר נירה טסלר

שלוש שנים לאחר מות אמה החלה אסתי דרורי חיות לצייר, כשהיא קרובה מאוד לגיל בו החלה אמה לצייר. עד אז הדחיקה כל נטייה לעסוק בתחום בו עסקה אמה. בשנת חייה האחרונה של האם ראה אור ספר שיריה היחיד, שנשא את הכותרת "לגעת". שיריה היפים של מרים דרורי מעידים על רגישות יתר, בדידות, פגיעות, געגוע ועל נשמה פצועה. ממנו שאלה דרורי חיות את השם לתערוכה. לשאלתי, איך הייתה מתארת את אמה, השיבה: "כמו איילה פגועה; כמו זו ששימשה לפרידה קאלו סמל לפגיעותה ולייסוריה שלה בדיוקן עצמי 'איילה פצועה'." קאלו כתבה על הדיוקן שציירה בשנת 1946 – כשנה לפני מותה, "אני אילה פצועה ביער סבוך […]".  אחת מעבודות האסמבלאז' של דרורי חיות כוללת טורסו נשי, צילום של עיניה ומעליהם קרניים עשויות ענפים.

דרורי-חיות מספרת שהדיאלוג עם אמה, שהחל להדהד בנפשה מזה זמן רב, קיבל תפנית לפני כשנה וחצי במהלך חיפושיה אחר פרויקט חדש לתערוכת יחיד. לדבריה, דווקא מתוך הכאוס והטלטלה שהביאה עמה הקורונה, התחזק בה הדחף לגעת בעבודותיה ובמילות שיריה של אמה, להתחבר ולצלול לתוכן ותוך כך לחוש את מסע הייסורים שחוותה מילדותה ועד לרגעי חייה האחרונים. מסע ומשא חיים שאת תוצאותיו חוותה בתה כילדה וכנערה, שפיתחה לנוכח פגיעותה היתרה של אמה התנגדות פנימית וכעסים לא מובנים. כיום, במבט רטרוספקטיבי בשל, היא מבקשת להתגבר על הקשיים הרגשיים, להבין את מניעיה, להשתתף בחוויותיה, להעמיק ביצירתה וליצור לה מחוות. 

אמנות ישראלית
"לגעת", תערוכה תלת דורית

בתהליך החיפוש שקעה דרורי-חיות בעבודותיה של אמה – שאחדות מהן תלויות על קירות ביתה וצילמה אותן. בהמשך מצאה עצמה יוצרת עבודה ששילבה בה חלקי ציור של אמה – כאסמבלאז'. מאז, המשיכה ליצור עבודות מורכבות במגוון טכניקות, שמשלבות מוטיבים, דימויים, מילים ורעיונות – כשספר השירים של אמה מצוי בקרבתה והיא מרבה לעלעל בו. ברצותה להבין את התייחסותה של האם אל בד הציור היא החלה להתנסות בהעתקת סגנונה; את אופן הנחות הצבע של אמה למדה באמצעות מכחולה שלה, מסמנת בתים ועצים שחוזרים בציורי אמה ומעניקה לאזורים אחרים בעבודתה פרשנות משלה. למרבה פליאתה התברר לה שאחדים מהמוטיבים החוזרים בציורים של אמה – שחשבה שניכסה אותם לעצמה –  נוכחים בדרך זו או אחרת בציוריה שלה לאורך כל שנות עבודתה. הבולטים ביניהם הם חלונות, סורגים ודמויות שמתוארות בגבן אל הצופה ומביטות אל מקום אחר; אל יעד נכסף אך לא מוגדר. במקרה שלה, בשונה מאמה, מדובר בילדים ולא בנשים. חיבור מודע בין ציוריה של אמה לבין אלה שלה, הוא שעומד בלב העבודות המוצגות בתערוכה.

גיא חיות, בנה של אסתי דרורי חיות ונכדה של מרים דרורי, הוא אנימטור במקצועו שמצייר גם ציורי קיר. כאשר שמע מאמו על הפרויקט עליו היא עובדת בעת האחרונה, התחבר אליו בטבעיות והחל בהכנת עבודת וידיאו המתייחסת לציור של סבתו, וציור שמשלב צילום ילדות ודימוי שמודפס על הכריכה הקדמית של ספר שיריה. לפס הקול של עבודתו בחר בשיר מתוך הספר, אותו הלחין בעצמו ותשיר רעייתו נועה – זמרת במקצועה. 

התערוכה "לגעת" היא דיאלוג תלת-דורי, במרכזו עבודותיה של האמנית אסתי דרורי חיות, שמתכתבת עם ציוריה ומילות שיריה של אמה מרים דרורי, ואותן תלווה עבודת וידיאו של בנה גיא חיות, שכאמור, משלב בה ציור של סבתו עם שיר שכתבה בספרה היחיד, "לגעת".

אמנות ישראלית
"ובסתיו עוד לא נגעתי" , מרים דרורי
אמנות ישראלית
מתוך תערוכה "לגעת"