איליה ואמיליה קבקוב: מחר נמריא במוזיאון ישראל לאמנות

תערוכה מקיפה ראשונה בישראל, של איליה ואמיליה קבקוב, מהאמנים הידועים במאה ה-20, המוּכּרים כחלוצים של אמנות המיצב. בין התאריכים 18.7.2023 – 20.1.2024 במוזיאון תל אביב לאמנות  אוצרת: שחר מולכו עוזרת לאוצרת: ענת פלד.

בסטודיו #1, 2018, שמן על בד באדיבות האמנים Ilya & Emilia Kabakov© צילום: Igoris Markovas

השניים פעלו יחד כזוג אמנים מביתם בלונג-איילנד, ניו-יורק, מ-1989 ועד מותו של איליה קבקוב לאחרונה, ב-27 במאי 2023, כשהוא בן 89. "מחר נמריא", במוזיאון תל-אביב לאמנות, היא התערוכה הראשונה המוצגת בעולם לאחר מותו של איליה קבקוב. התערוכה בוחנת את מקומם של זוג האמנים בשדה האמנות המושגית ומשרטטת את התפתחות אמנותם הָחֵל בראשית דרכו של איליה קבקוב כאמן "לא רשמי" במוסקבה, דרך עקירתו למערב ב-1987 ותחילת שיתוף הפעולה עם אמיליה ב-1989. איליה ואמיליה קבקוב ידועים בעיקר ב"מיצבים הטוטאליים" גדולי הממדים שלהם, הניזונים מן התרבות החזותית של ברית-המועצות לשעבר תוך התייחסות לנושאים אנושיים אוניברסליים כמו תקווה, חרדה וכישלון.

חדשות אמנות ותרבות
לא כולם יילקחו אל העתיד, 2001, מבנה עץ, קרון רכבת, וציורים צילום: Emilia Kabakov

המיצבים הטוטאליים של הצמד קבקוב הם מעין "תפאורות" אוטונומיות, המוצבות בתוך חללי תצוגה מוזיאליים ומורכבות מאלמנטים אדריכליים וציורים. הסיטואציות התיאטרליות שהם מביימים מקיפות את המבקרים ומעניקות התנסות ישירה ובלתי אמצעית עם מציאות אחרת, הניזונה מחיי היומיום הסובייטיים בברית-המועצות הפוסט-סטליניסטית. עבודתם פורצת הדרך של בני הזוג קבקוב קוראת תיגר על היררכיות, קונוונציות ונראטיבים מקובלים תוך הנגדה של עבר, הווה ועתיד, ומעוררת את הצופים בה למחשבה ביקורתית, כמשתתפים פעילים. בדרכי האלגוריה, היא מעלה שאלות החורגות מתחומי האמנות ומופנות אל האדם באשר הוא. 

חדשות אמנות ותרבות
חלון אל עברי, 2012, שמן על בד קרן קריסטן סוואס, נורווגיה Ilya & Emilia Kabakov© צילום: Igoris Markovas

התערוכה במוזיאון תל אביב לאמנות בוחנת את ההקשרים הפוליטיים, התרבותיים והדוריים של האמנות ואת יכולתה לתרום לשינוי, בייחוד בעִתות משבר. באקלים התרבותי הנוכחי בעולם, ובישראל בפרט, היא מבררת את כוחה של האמנות להסיג את גבולות המוזיאון באמצעות הדמיון. בתערוכה, המתפרשׂת על פני שני אולמות מרכזיים בבניין הראשי של המוזיאון, מוצגים ציורי שמן מתקופות שונות ביצירתו של איליה קבקוב, לצד כמה מהמיצבים האיקוניים של הצמד קבקוב, בהם לא כולם יילקחו אל העתיד, שהוצג לראשונה ב-2001 בביאנלה בוונציה. איליה יוסיפוביץ' קבקוב, שנולד ב-1933 להורים יהודים בדנייפרופטרובסק, ברית-המועצות (כיום דניפרו, אוקראינה), נחשב לאבי האמנות המושגית הרוסית. משנות ה-30 ואילך, אמנים בברית-המועצות היו מחויבים ליצור בסגנון הרשמי של ה"ריאליזם הסוציאליסטי", שהוכרז על-ידי סטלין. במסגרת האילוצים הסובייטיים, בשנים 1987-1955 עבד קבקוב לפרנסתו כמאייר ספרי ילדים בסגנון הרשמי, אך במקביל ביסס את עיסוקו כאמן "לא רשמי", העובד בחשאי בסטודיו שלו במוסקבה.  קבקוב לא הורשה לצאת מברית-המועצות עד 1987, אז הוצעה לו מלגה בקונסטפריין של גראץ, אוסטריה. כעבור שנה יצא לניו-יורק, ושם חידש את קשריו עם אמיליה (במקור לקאך). אמיליה לקאך-קבקוב, ילידת 1945 – אף היא מדנייפרופטרובסק – הוכשרה כפסנתרנית קלאסית במכללה למוזיקה באירקוצק, ולמדה ספרות ספרדית באוניברסיטת מוסקבה לפני שהיגרה לארצות-הברית ב-1975. בסוף שנות ה-80 החלו איליה ואמיליה לעבוד בשיתוף פעולה, וב-1992 התחתנו. יחד יצרו גוף עבודה פורה של מיצבים ועבודות מושגיות, הדנות במצב האנושי ובמושגים כאוטופיה וחלום, דמיון וחרדה. יצירתם של הזוג קבקוב הוצגה במוזיאונים מרכזיים ברחבי העולם, בהם המוזיאון לאמנות מודרנית (MOMA) בניו-יורק, מרכז פומפידו בפריז, מוזיאון הירשהורן בוושינגטון ומוזיאון סטדליק באמסטרדם, ובתערוכות בינלאומיות כמו דוקומנטה IX בקאסל (1992) והביאנלה של מוזיאון וויטני לאמנות אמריקאית בניו-יורק (1997). ב-1993 ייצגו את רוסיה בביאנלה בוונציה, עם המיצב הביתן האדום, וב-2017 הוצגה רטרוספקטיבה של עבודותיהם בטייט מודרן בלונדון, בשיתוף עם מוזיאון הארמיטאז' בסנט-פטרבורג וגלריה טרטיאקוב במוסקבה. 

 

קטלוג התערוכה רואה אור בנדיבותה של גלריה תדאוש רופאק, לונדון – פריז – זלצבורג – סאול

אירועים מיוחדים בתערוכה

27.7.2023, בשעה 19:00 – מפגש בתערוכה עם האוצרת.

3.8.2023, בשעה 19:00 – ערב סביב סרטה של אמיי וולך (Wallach) איליה ואמיליה קבקוב: הכניסה מכאן (2013), עם הקדמה של אוצרת התערוכה. למפגשים נוספים ואירועים מיוחדים בעקבות התערוכה: https://www.tamuseum.org.il/he/exhibition/ilya-emilia-kabakov-tomorrow-we-fly/