תערוכת יחיד לאמנית נירה לובנוב

נירה לובנוב

נירה לובנוב אמנית ישראלית שסיפור חייה שזור ומשתרג בסיפור הארץ הזו. לובנוב נולדה בעמק הירדן  בקיבוץ כינרת. זה היה הקיבוץ של פעם, של ילדים הלבושים כולם במכנסיים קצרים עם גומי וגופיות לבנות, יחפים או עם סנדלים חומים, כולם אוכלים  בחדר אוכל וכולם ישנים  בבתי הילדים בלינה משותפת. לובנוב מספרת: "כמו כל ילד קטן בגן הילדים בקיבוץ, גם אני הושבתי יחד עם כל הילדים האחרים ליד השולחן מול ניירות לבנים. בהתחלה לא הייתי מודעת ליכולותי האמנותיות אך עם הזמן, כבר כילדה קטנה ואחר כך בימי בית הספר, הבנתי שאני מקבלת יחס מיוחד ותשבוחות רבות עבור ציורי. זו הייתה חוויה ראשונית ומשמעותית בקיבוץ שבו כולם שווים, ובכל זאת ידעתי שאני טובה מאחרים ובכך נפתחה בפני הדרך להתאמץ יותר להתקדם ולהצליח. תמיד הייתי זו שמציירת לארועים, מציירת לתפאורות, מציירת לטובת הכלל בכל הזדמנות". 

נירה לובנוב

בתיכון למדה  לובנוב  אצל ליאו רוט צייר ישראלי ידוע שעלה מגרמניה בשנות ה-30  וחי בקיבוץ אפיקים כל חייו. ניכרת השפעה מסויימת של ליאו רוט על עבודותיה של לובנוב בדרך שילוב הצבעים וכן בדרך הטיפול בדמויות שבעבודות. דמויות מוצקות בעלות קווי מתאר ברורים ומוגדרים היטב העומדות במרכז  ציוריו של רוט כמו גם במרכז  חלק מעבודותיה של לובנוב.  לדבריה: "ליאו רוט לימד אותי להעמיק בנושא של החומר שממנו עשויים האלמנטים המופיעים בציור. לתת ביטוי, להראות ולהדגיש את המרקם של בד השמלה העוטפת את גופה של הדמות המצויירת, להדגיש את המרקם של הפרי המצוייר, כמו גם להעמיק במרקם של דוכן העץ עליו מונחים הפירות בשוק". 

נירה לובנוב

לאורך השנים עד יציאתה לפנסיה  לובנוב כמעט שלא ציירה אך כשהגיעה הפנסיה ניתן האות ולובנוב נכבשה מחדש על ידי כשרונה והחלה לצייר כל יום. המורה שהשפיע עליה יותר מכל היה גרשון היימן האמן הרב תחומי שרבים מפסליו עומדים במקומות שונים בארץ. לדבריה: "גרשון היימן פתח בפני לרווחה את הדלת לעולמות הציור. הוא לימד אותי את חוקי הצבע, את חוקי הפרספקטיבה, את עקרונות העין האנושית המתבוננת בציור והמוח האנושי הקולט את שהעין רואה. ובעיקר סביבת הלימוד היתה תומכת ונעימה ובזכותו, לאורך שנים ארוכות, ניצבתי כל יום מול כן הציור ועבודות האמנות נוצרו  מתוכי ללא הפסק. בנוסף אציין גם את האמן אלכס צ'רקוב שלימד אותי רבות ועל כך נתונה לו תודתי". 




בשנות ה-90 נפגשה לובנוב לראשונה עם האמנות של לוסיין פרויד בתערוכת רטרוספקטיבה גדולה. "הגעתי למוזיאון תל אביב ונדהמתי. כיצד  לוסיין פרויד  מצליח לצייר את האמת במערומיה בלי שום בושה. אשה עירומה שוכבת ושדיה פרושים לכל עבר, ציור של גבר עירום מוצב בכניסה למוזיאון, היושב עם רגליים מפושקות וכל האמת נראית לעין. זו אמנות שאני מעריכה מאד". 

האמנות של לובנוב היא אמנות נאיבית, עבודותיה בדרך כלל מרובות פרטים, דמויות וארועים מחיי היום יום המונצחים על הבד בפשטות מחוייכת. סצנות יומיומיות המחייכות מהבד בצבעים בהירים, בציורים קלים להבנה ולפרשנות. הפשטות שובת הלב היא סימן ההיכר של עבודותיה והעולם מחייך מהציור בצבעוניות  אופטימית וחיוביות  סוחפת.

נירה לובנוב

"מה שהעיניים רואות" – נירה לובנוב בתערוכת יחיד

בגלריית GLOBAL ART

רח' מרכז בעלי מלאכה 13 תל אביב

אוצרות : ד"ר גליה דוכין אריאלי| מיכלי אדלר

פתיחה חגיגית : יום שבת ה 17.8.2025 בשעה : 11:30

נעילה : 14.9.24