פיסול קרמי -יצירותיה של בלהה פרבר

בלהה פרבר היא פסלת קרמית רב תחומית היוצרת כל פעם  שפה קרמית חדשה ומעניינת. היא מטפחת במשך כ -40 שנה סביבה של חופש ניסיוני ומעבירה תחושה של גילוי והתרגשות מהפיסול הקרמי. עיון בעבודותיה חושף את האבולוציה שעברו יצירותיה עם השנים. 

פיסול קרמי בלהה פרבר
פיסול קרמי של נשים עבודותיה המוקדמות של בלהה פרבר

פיסול קרמי הוא אמצעי לביטוי רעיונות ודמיון יצירתי של אמני קרמיקה. למעשה פיסול קרמי עכשווי הוא אולי הפיסול המגוון ביותר שקיים, אולי מכיוון שחימר שימש לייצור חפצי אמנות יותר מכל חומר אחר. פיסול קרמי מודרני משמש כנרטיב, כאובייקט ותפאורה ,במשך שנים רבות עסקה בלהה בפיסול בעיקר של דמויות נשיות ותבליטים אך החיפוש שלה אחר משהו יותר מורכב ובנייתי הוביל אותה ליצור את סדרת התיקים והדגים. היא נאמנה ודבקה ביצירה מקורית בלבד וכל עבודה שלה היא ללא יציקה ונעשית בעבודת יד. יש סוג אחד מכל פסל של תיק או דג או דמות אישה. דגים היו נושא של יצירות אמנות במשך אלפי שנים והופיעו באמנות פרמיטיבית מתרבויות רבות. בתרבויות עתיקות במערב, דגים היו מוטיב קבוע אף עיצובים של דגים במצרים העתיקה היו נפוצים. ועיצובי דגים דקורטיביים של היוונים והרומאים אומצו על ידי הנוצרים הקדומים כסמלים דתיים. היא בחרה במוטיב הדג בעיקר בגלל מה שהוא מסמל אך לא רק בשל סיבה זו. 

פיסול קרמי בלהה פרבר
פיסול קרמי בלהה פרבר
פיסול קרמי בלהה פרבר
דג בעיצובה של בלהה פרבר

בלהה היא פסלת של יצירות מפורטות במיוחד ואת יצירת הדגים הציבה לה כאתגר בשל מורכבותם למרות התהליך הארוך של כל יצירה היא אינה מוותרת על תשומת הלב לפרטים. החתירה לשלמות היצירה כפי שבלהה מיישמת ביצירותיה משקפת את האמון שהיא נותנת לתהליכי העבודה שלה. נדרש אומץ להיכנס לטריטוריה חדשה ולא מוכרת והרבה יותר קל לייצר את אותה יצירה שוב ושוב או פשוט לשכפל אותה אך בלהה בוחרת אחרת. בעיניה שליטה בחומר, תשומת לב לפרטים הקטנים וביצוע מושלם הם המבדילים יצירה ייחודית מיצירות אחרות. גם בתקופה שיצרה בלהה עבור חנויות רבות ברחבי הארץ הקפידה לייצר כל פעם פסל ייחודי שאין שני לו. ניכר כי הסקרנות שלה לחקר חומרים מגוונים היא שפיתחה אצלה סבלנות לתהליך. לאורך כל הקריירה האומנותית שלה בלהה  מטפחת את היצירתיות שלה, מחדדת את כישוריה ולומדת כל הזמן. 

 

פיסול קרמי בלהה פרבר
תיק בעיצוב קרמי של האמנית בלהה פרבר

אומנותה תמיד הייתה פיסולית, אך השנים האחרונות  הוקדשו ללמידה, חקר ובחינת גבולות ומגבלות החימר. הרעיונות שלה תמיד התחילו מהחומר מהרצון להתמודד איתו. סדרת התיקים והדגים הם יצירות מאוחרות שנוצרו הודות לאמונה ולהבנה של בלהה את החומר וכל שנותר לה הוא להתמקד בשכלול הצורה והאלמנטים. ניכר כי גם בפסלי הדגים והתיקים השקיעה זמן ומחשבה בפרטים ובריאליזם והתוצאה היא פסלים קרמיים הקרובים למציאות.

פיסול קרמי בלהה פרבר
דג בעיצובה של הפסלת הקרמית בלהה פרבר
פיסול קרמי בלהה פרבר
פיסול קרמי בלהה פרבר
פיסול קרמי
פיסול קרמי בלהה פרבר
פיסול קרמי