חגית שטרנשוס: זמן עבר במוזיאון תל אביב לאמנות

חגית שטרנשוס
תמי בשדרה החמישית 1984, צילום: אלעד שריג

בתערוכה זמן עבר מוצג מבחר דיוקנאות מאת חגית שטרנשוס, שעיקר פועלה האמנותי בשנות ה-80 ובראשית שנות ה-90 של המאה ה-20. כבתם היחידה של רות צרפתי ומשה שטרנשוס – מהאמנים הבולטים בארץ בשנות ה-50, צרפתי כפסלת, מאיירת ומעצבת, ושטרנשוס כפסָל וצייר – שפתה האמנותית נושאת מטען עשיר מבית ועִמו הרצון לברוא קול עצמאי. הדיוקנאות הפיגורטיביים גדולי הממדים, שהיו לתו היכר המייחד אותה, צוירו ברובם במהלך שהותה בלונדון ובניו-יורק והם נוגעים ברגישות ברגעי הבדידות האנושית בעיר הגדולה.

חגית שטרנשוס
חגית שטרנשוס, תמי בניו-יורק, 1984, צילום אלעד שריג

בשדה האמנות הבינלאומי (והמקומי בעקבותיו) עמדו שנות ה-80 בסימן ה"חזרה לציור". מהלכי האמנות ברגע שלאחר שיאי האמנות המינימליסטית והמושגית, התאפיינו בחיפוש אחר צורות חדשות של ציור פיגורטיבי וחזרה לגוף ולמפגש האנושי. מבט לאחור אל השנים הללו מצייר עשור סוער של תחילת עידן המדיה. סממנים של תרבות גבוהה ונמוכה החלו נמהלים אלה באלה בעודם פוגמים בהיררכיות של המודרניזם המערבי.

חגית שטרנשוס
חגית שטרנשוס, טובה בכחול, 1985 צילום: אלעד שריג

כשמה של התערוכה, זמן עבר, מועלית בה שאלת הזמן שמעֵבר לתיארוך עבודותיה של שטרנשוס, הלוכדות רוח של זמן אחר ומקום אחר. הדמויות – שדיוקנאותיהן מצוירים בצבעי פסטל עזים – משתייכות למעגל הנשים והגברים הקרובים לאמנית. מקומן ה"טבעי" הוא המרחב הביתי, אך דומה כי הדרמה הפנימית המתחוללת בנפשן וניכרת בתווי הפנים שלהן, סוחפת אליה את המציאות שמעֵבר לקירות הבית, המנשבת סקס, סמים ורוקנרול. לצד חיוּת ותשוקה מפעפעת בה גם כליה ומוות, על רקע ההתפרצות של מגפת האיידס.

חגית שטרנשוס, דמות במגפיים 1981 צילום: אלעד שריג

שמות הציורים, כשמות המצוירים ומקום הימצאם, מְכנסים יחד קהילה מצומצמת של זרים, צעירים ורחוקים מהבית. דמותם נקטעת לעתים בגבולות הפורמט, שכמו מצהיר על נפחיות והתפשטות שאינה ניתנת למִסגור. מקור הדימויים – וההשראה לקיטוע של הדמויות ה"חסרות" – בתצלומי פולארויד מהירים שצילמה שטרנשוס. הדי הצילום מותחים עוד יותר את הפער בין ההתרחשות הרגעית והמהירה לבין ההשתהות וההשתקעות שמבקשות העבודות. יצירתה של חגית שטרנשוס מגלה ערוץ נוכח, הרחוק מלהיות מרכזי בהיסטוריוגרפיה של האמנות הישראלית. ניכרות בה הפניית גב לנראטיבים הלאומיים ולהגדרת המקומי לעומת האוניברסלי, והעדפת ההוויה הפגיעה, המתפוררת כגירי פסטל. ב-1994 פנתה חגית שטרנשוס ללימודי הינדואיזם. היא המשיכה ליצור וללמד אמנות, אך נמנעה מהצגת עבודותיה עד כה.

חגית שטרנשוס
חגית שטרנשוס, ג'וליאן בטלפון,1982 צילום: אלעד שריג

מוזיאון תל אביב לאמנות

חגית שטרנשוס: זמן עבר
אוצרת: דלית מתתיהו. עוזרת לאוצרת: ענת פלד

7.1.25 – 5.7.25